Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

Hoe correct een auto wassen

De Tip - Ep. 3 - Hoe was je een auto?

Transciptie 

Deze Tip toont je waar je op moet letten als je een auto wilt wassen.

Beginnen doe je met de voorwas. Het is de bedoeling hierbij om de grootste vuiligheid te verwijderen. Dat lukt al aardig met een tuinslang. Zet je auto bovendien bij zonnig weer wat in de schaduw. Anders is al het water al verdampt nog voor je alles grondig in een sopje kan steken. Gebruik ook regenwater: dan loop je minder risico op kalksporen.
Was bij voorkeur de auto één keer in de maand. Dan zal het vuil zich minder hard aan het koetswerk hechten, wat beter is voor je lak. Merk je dat er dode insecten of vogelpoep aan de auto kleven? Verwijder dan zo snel mogelijk want na een tijdje bijten het goedje zich vast aan de lak en laat het doffe plekken na.
De voorwas kan je ook met je hogedrukreiniger doen. Zet de straal dan zacht, en hou voldoende afstand ! Hou het pistool onder een lichte hoek. Dit allemaal om de lak niet te beschadigen. Mocht je de straal loodrecht op het koetswerk houden, dreig je eventuele zandkorrels in de laklaag te spuiten. Vermijd dit! Pak nu ook al de wielkasten en velgen aan, maar let wel op met je banden want sommige types zijn voorzien van een UV-laag, en met de harde straal kan je die coating eraf spuiten. Blijf dus op een goeie afstand van zo’n dertig centimeter.

Dan kan je beginnen met het ‘echt’ wassen van de auto. Start altijd met een kwaliteitsvolle shampoo. Vul een propere emmer met water, en voeg pas daarna de shampoo eraan toe. Doe je het andersom ? Dan verlies je al te veel van de gladheid van de shampoo, en je wilt het product net laten schuimen tijdens het wassen van de auto zélf en niet in de emmer. Respecteer de aanbevolen dosering op de verpakking. Zet ook een tweede emmer met proper water klaar. Die dient straks om je spons er telkens in uit te spoelen. Pak de spons, en dompel onder in de emmer met autoshampoo.
Wassen begin je altijd van boven naar beneden. In principe is een gewone spons wel bruikbaar om de auto te wassen, maar het blijft riskant omdat in de grote gaten van zo’n spons zand en vuil zich kan ophopen. Wat ook riskant is, is om ronde bewegingen te maken. Je loopt het risico cirkelvormige krassen te maken die goed zichtbaar zijn als de auto in het zonlicht staat, de zogeheten ‘swirls’. Werk je met een gewone spons? Spoel dan goed uit voor je nieuw water met shampoo opneemt. Blijf ook telkens bovenaan in de emmer. Mogelijk vuil dat uit je spons komt, dwarrelt naar de bodem. Daar blijf je dus best zo ver mogelijk van weg, opdat je het niet nog eens meeneemt met je spons. Pak je gewone spons eigenlijk gewoon ter hand om de ramen en robuuste onderdelen, zoals de kentekenplaat, gril of koplampen enzovoort te reinigen. Zorg ook dat je tijdig het spoelwater ververst. Om eigenlijk volledig correct het koetswerk te wassen, neem je er een microfiber wasspons erbij. Die is gemaakt van dunnere vezels die veiliger werken dan een standaard spons, en het absorbeert meer water. Nadien kan je zo’n spons ook uitwassen in de wasmachine, maar wel zonder wasverzachter. Pak elk oppervlak grondig aan, en blijf dus steeds de ‘twee-emmermethode’ hanteren: uitspoelen in de ene emmer, en daarna de spons onderdompelen in het shampoowater. Nog een laatste tip om de ruiten te reinigen: voeg wat azijn toe voor een streeploos resultaat. Als alternatief kan je ook ruitenreiniger op alcoholbasis gebruiken.
Als laatste om te reinigen blijven nog de velgen over. Het meeste vuil is er al afgehaald met de hogedrukreiniger tijdens de voorwas. Eventueel kan je nog wat bijwerken met een borstel met wat hardere haren. Om alles absoluut kraaknet te krijgen, spray je velgenreiniger. Zo’n product droogt snel in en kan dan agressief worden voor je velg. Let er daarom op dat je velgen en remmen koud staan. Laat het product zeker niet langer intrekken zoals aangewezen op de verpakking, en spoel het meeste schuim er al wat af. Daarna is het tijd om de auto volledig af te spoelen.


Om af te spoelen pak je er gewoon de tuinslang bij, maar gebruik hem zonder sproeikop. Ga van boven naar beneden over de auto heen. Je maakt zo een groot coherent wateroppervlak dat alle druppels in één beweging naar beneden meetrekt als het naar beneden glijdt. Op die manier laat je een relatief droog oppervlak achter omdat het meeste water al van de auto is afgegleden.


Om de auto te drogen, gebruik je geen zeemvel maar een microvezeldoek omdat dit beter het water opneemt, en veel zachter is. Dankzij de microvezelstructuur trek je ook geen strepen op de ruiten die achteraf nog zichtbaar blijven. Werk opnieuw van boven naar beneden. Zodra alles is behandeld, staat je auto er langs de buitenkant opnieuw kraaknet bij.


Ziezo, een nieuwe tip om te onthouden. Alvast bedankt om te kijken, en tot de volgende aflevering!

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.