Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

DE ENGELSE OLDTIMER 31 - DEUREN MONTEREN

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In deze aflevering begint Carl met de montage van de carrosserie, te beginnen met de deuren. Hij zet de sloten en klinken op punt en werkt ook de ruitjes af.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de vorige aflevering werd een extra oliekoeler gemonteerd en kon Carl een oliedruktest uitvoeren.

Nu alle mechanica werkt, kan hij aan de carrosserie beginnen.

 


De deuren zijn als eerste aan de beurt. Carl verzamelt alle onderdelen.

 

 


Man 1
Nu ga ik de slotjes en de klinken van de deuren monteren. Die ga ik zo goed mogelijk opkuisen en dan voorzien van nieuwe rubbers.


Man 1
Waar moet je nu goed op letten? Bij een Mini kan je alleen de deur van de chauffeur sluiten. Dus bij een links gestuurde is dat dus links en bij een rechtsgestuurde de rechterdeur. Hoe kan je de andere kant dan sluiten? Dat is langs binnen, door deze clip te verzetten. Deze klink heeft dan geen slot aan de buitenkant. Deze heeft dan geen clipje, maar wel een slot aan de buitenkant. Wat er vaak gebeurd is dat men alles door elkaar haalt en dan kan je de wagen niet meer sluiten. Aandachtig blijven dus bij het monteren!


Man 1
Best ook altijd voor je het slot monteert eens testen of ze nog werken.


Man 1
Deze spant wel een beetje.


Man 1
En de sleutel gaat er niet zo vlot uit. Daarom smeer ik dat altijd met grafietpoeder. Geen olie, wel grafietpoeder. Het enige nadeel hieraan is dat je sleutel volhangt en je broekzak vuil is als je er hem insteekt. Maar het is het enige die een blijvend smerende werking heeft. Je ziet hoe vlot het gaat hé.


Man 1
Wel een beetje afkuisen dus achterna.
Na het smeren poetst Carl alle onderdelen op. Hij gebruikt daarvoor een licht polijstmiddel. Na het poetsen wrijft hij alles nogmaals schoon met een zuivere doek.

 

 


Man 1
Nu kan ik beginnen met alles die in de deuren zit, zowel de ruiten als de scharniertjes, de klinken en de sloten.


Man 1
Nu gaan we eerst de nieuwe afwateringsrubbers monteren. Dat is een rubberen leiding die tussen de boven- en de onderkant van de deur zit. Het water die in het gootje loopt van de schuifraampjes, gaat door dit gaatje en via een darm en komt dan hier uit gelopen, hier onderaan. Heb je dat niet of monteer je die niet, dan loopt al het water in je deur en is die kletsnat.


Man 1
De oude rubbers zitten er nog in. Ik ga nieuwe monteren want die kunnen verduren en met nieuwe ben ik zeker dat het water weg zal lopen.


Man 1
Voila, dat is de oude.


Man 1
Die is nog te lang, ik zal die moeten inkorten.
Er zit aan de beide kanten van de deur een afwatering, zo kan zeker al het water dat via het venster binnenkomt weer weg.

Na montage test Carl het systeem met wat kruipolie.

 

 


Man 1
Nu ga ik verder met het plaatsen van de klinken en de sloten.


Man 1
Ik ga nog even wachten om deze aanslag op te spannen, ik moet straks nog de deur kunnen afregelen.
Zoals Carl eerder al uitlegde, moet je dus goed opletten dat je de onderdelen niet door elkaar haalt. Dit is de rechterdeur van een linksgestuurde auto dus hier komt het slot langs de binnenkant.

 


Na het vastzetten van het binnenwerk controleert Carl de werking van het slot vooraleer hij verder gaat.

 

 


Man 1
Voila, de eerste klink is gemonteerd.


Man 1
Nu ga ik de slotvanger monteren, die zit in het deuromkasting. Dit is het eerste slot en dit is het tweede slot. Er zit altijd een veiligheid op, als de deur uit het slot springt, dan houdt het eerste slot hem nog tegen. Dat is een beveiliging, de deur moet dus mooi sluiten achter het tweede slot.
Om deze mooi gecentreerd te monteren plaatst Carl een schroevendraaier door de opening in het midden. Daarna zet hij de buitenste schroeven vast en dan pas deze in het midden.

 

 


Man 1
Deze span ik ook nog niet op. Hiermee kan ik straks nog de diepte van de deur regelen.


Man 1
Voila, ik zal eens proberen al.


Man 1
Ik moet wel nog eerst het rubber monteren. Die zal de speling op de deur ook wegwerken.
Carl gebruikt hier uiteraard een nieuw rubber voor. Dit zal niet alleen een mooier resultaat geven maar ook een betere afdichting.

 


Met een hamer tikt hij het rubber goed op zn plaats. Zo heeft hij zeker de correcte lengte vooraleer hij deze op maat knipt.

 

 


Man 1
Voila, nog eens proberen hé.
Met het rubber gemonteerd is de meeste speling weggenomen, Carl kan nu het slot afregelen en vastzetten.

 


Na het sluitwerk zijn de zijramen aan de beurt. Die bestaan uit twee ruitjes, waarvan je er eentje kan openschuiven.

 


De profielen worden opgepoetst en voorzien van nieuwe rubbers, net als het de raamopening in de deur zelf.

 


Carl gebruikt hier ook weer een nieuw rubber. Dit is redelijk stug dus het monteren is niet evident.

 


Eenmaal op zijn plaats moet het goed in de deur geduwd worden zodat het raam er straks vlot in past.

 


Als alles goed zit, gaat Carl aan de slag met het glas. De ruitjes worden grondig gereinigd.

 

 


Man 1
Dit is de ruit die in de Mini zat. Maar dit is er een die al eens vervangen werd. Waarom? Je ziet dat er een andere stempel instaat en er staat 1991 op. Dat klopt historisch niet met deze Mini. Ik ben dus op zoek gegaan naar een ander ruitje met de juiste stempel. Met het juiste jaartal dus. Kijk, dit is de originele stempel. Dat is een brandmerk eigenlijk die in het glas zit. Ik ga die dus vervangen zodat het historisch juist is. Het zou jammer zijn dat er één raam in zit met de foute stempel en dan drie andere met deze markering. Ik zorg er dus voor dat dit origineel is en klopt.


Man 1
Nu is dat wel wat puzzelen om dit raam op zn plaats te krijgen.


Man 1
Ik moet dit stuk in één geheel monteren.


Man 1
Dusja, eens proberen hé.


Man 1
Voila, het zit al op zn plaats.


Man 1
Om veilig verder te werken, kleef ik de sierlijst voorlopig vast zodat hij er niet uit kan vallen.
Nu de ruit veilig vastzit, kan Carl deze vastzetten met schroefjes die door het raamrubber tot in de deur gaan.

 


Als de ruit ook in het midden vast zit, mag de plakband weer weg.

 


Carl controleert eerst of de ruiten niet aan de schroefjes haperen en of de deur nog goed sluit.

 


Daarna monteert hij de slotjes op de schuiframen. Die zorgen ervoor dat je ze vlot kan openen en terug sluiten.

 

 


Man 1
Voila, het zit vast.
Ook het tweede slotje kan er dan op.

 


Het zijraam wordt rondom afgewerkt met een sierlijst in chroom. Om deze weer mooi en zuiver te maken, kan je die polieren. Carl gebruikt hiervoor een poliermolen. Hij brengt eerst wat polijstmiddel aan en poliert ze dan tot ze weer blinken. Het verschil is duidelijk zichtbaar.

 


De onderste sierlijst past eenvoudig onderaan het raampje.

 


De lijst rond het raam moet vastgeklikt worden op klemmetjes. Deze werken zoals popnagels of rivetten en moeten met een rivet-tang op het deurkader gemonteerd worden.

 


Als Carl helemaal rond is, kan hij de sierlijst op zijn plaats klikken.

 


Het is wat wringen maar het resultaat is een mooi afgewerkte deur!

 


In de volgende aflevering worden de voor en achterruit én de binnenbekleding teruggeplaatst.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.