Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 25 - Roestbehandeling tanks

De Engelse oldtimer - ep. 25 - Roestbehandeling tanks

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


Carl werkte in de vorige aflevering de kofferruimte af. Maar toen hij de benzinetanks wou plaatsen deed hij een onaangename verrassing.

 

 


Man 1
Nu gaan we de behandeling doen van de benzinetank, er zit wat roest in en daarvoor hebben we een speciaal product besteld.


Man 1
Het product bestaat uit 3 onderdelen. Er

zit ook een handleiding bij.

Het eerste product is de ontvetter.

Het tweede product is de roestverwijderaar.

Het derde product is de epoxylaag die we aanbrengen in de benzinetank zodat die de tank beschermd is tegen de nu verkrijgbare, moderne benzines.
Dat komt doordat benzine tegenwoordig meer bio-ethanol bevat dan vroeger. Dit kan de tanks en andere onderdelen van het brandstofsysteem aantasten.

 

 


Man 1
De eerste stap is alle openingen dicht maken.

We hebben de benzinemeter eruit gehaald en een plaatje gemaakt die in de opening past…

Dit moeten we dichtkloppen.


Man 1
Hierna gaan we de benzinetoevoer afsluiten…

En het gat van de ontluchter.


Man 1
De ontvetter moeten we mengen met 10 liter warm water.

We gaan dat nu erbij doen, goed schudden en dan overgieten in de benzinetank.
Bij het gebruik van chemische stoffen draag je uiteraard altijd de nodige bescherm-middelen. Zorg er ook voor dat je in een goed verluchte ruimt werkt.

 


Deze ontvetter zal alle vet en brandstofresten uit de tank verwijderen. Hij zal er ook voor zorgen dat de coating straks goed kan hechten.

 

 


Man 1
De gietopening gaat we dichten met een stuk plastic en een spanbandje (=kabelbinder).


Man 1
We draaien de tank nu volledig rond… zodat de ontvetter over de ganse tank… zijn werk kan doen…


Man 1
Voilà.
De tweede tank vult Carl ook met de ontvetter, op exact dezelfde manier.

 


Deze moeten nu minstens 5 uur blijven staan en tussendoor moet je af en toe eens goed schudden.

Als er erg veel benzine-aanslag in de tank zit, laat je deze zelfs best een hele nacht inwerken.

 


Na het ontvetten giet je de inhoud van de tanks in een opslagtank die je nadien naar het containerpark brengt. Zoals je ziet is er heel wat losgekomen.

 


Na het ontvetten moeten de benzinetanks overvloedig met water gespoeld worden.

 


Daarna volledig droogblazen, zodat we aan de tweede stap kunnen beginnen.

 

 


Man 1
Hij is nu volledig ontvet…

En nu gaan we hem ontroesten…


Man 1
Dit is verhouding één op één.


Man 1
… en een liter water erbij.
Daarna terug goed dichtmaken.

 

 


Man 1
En nu schudden hé…
Je moet dit nu een halfuur tot 2 uur laten staan, afhankelijk van de hoeveelheid roest. Ook hier weer tussendoor af en toe eens schudden.

 


Met de tweede tank doet Carl opnieuw hetzelfde en na twee uur kan hij deze dan uitgieten.

 


Ook na het ontroesten moet er weer rijkelijk met water gespoeld worden.

 


En dan weer droogblazen voor we aan de derde en laatste stap kunnen beginnen.

 


Maar voor Carl met de coating aan de slag gaat, wil hij er toch zeker van zijn dat alle roest verdwenen is. Hij haalt er dus nog eens zijn camera bij.

 

 


Man 1
Ziezo, de benzinetanks zijn gered, het roest is weg.

De volgende stap is de epoxylaag aanbrengen, deze zal de tank beschermen. Maar het resultaat ziet er goed uit… ik ben tevreden.


Man 1
De laatste behandeling van de benzinetank is het aanbrengen van de coating op de binnenkant.


Man 1
Daarvoor heb ik twee bussen… die ik moet samenvoegen en enkele minuten moet roeren…
Deze twee componenten coating moet goed gemengd worden. Carl zorgt ervoor dat de twee bussen volledig in de mengbeker gegoten zijn voor bij begint te roeren. De mengbeker moet zuiver zijn en de coating moet 3 à 4 minuten grondig gemengd worden.

 


Carl heeft er ook voor gezorgd dat alle openingen goed afgedicht zijn en niet gevuld kunnen raken door de coating.

 


Als het product voldoende gemengd is, giet Carl de volledig inhoud van de mengbeker in de tank.

 


Dan controleert hij de vloeisnelheid via de vuldop en zorgt er dan voor dat de tank meerdere keren in alle richtingen rondgedraaid wordt.

 


Overal waar de coating passeert zal deze nu een beschermlaag achterlaten van ongeveer 0,5 mm dik. Deze zal de tanks opnieuw beschermen tegen roest en corrosie.

 


De overloop die tot binnen in de tank loopt, blaast Carl af en toe eens door met perslucht zodat deze niet verstopt raakt.

 


Ook bij de tweede tank brengt Carl een nieuwe coating aan. Hij zet de tanks daarna met de meest aangetaste zijde naar beneden. Zo zal daar een extra dikke laag ontstaan.

 


Na een dag drogen kunnen de tanks alvast terug in de Mini gemonteerd worden. Om ze terug met brandstof te vullen moet je wel zeker nog een week wachten.

 


De tanks krijgen nieuwe rubbers voor de vuldoppen en kunnen daarna in de beugels gemonteerd worden.

 


Deze mag goed opgespannen worden zodat de tank goed vastzit.

 

 


Man 1
In de tweede tank die ik monteer – het is eigenlijk de eerste tank – steek ik de benzinemeter. We steken hier preventief een nieuwe meter.
Die tikt Carl goed vast, zodat hij volledig afsluit.

 


De benzinemeter kan al aangesloten worden op de kabelboom en daarna mag de beugel opgespannen worden.

 

 


Man 1
En voilà… het zit op zijn plaats!
Daarna kan Carl ook al de nieuwe rubbers voor de bagageplank monteren. Met de plank zelf wacht hij nog aangezien de batterij en het reservewiel er nog onder moeten komen.

 


Dan kunnen de benzinedoppen er terug op.

 


En de leiding tussen de twee tanks.

 


Dit is de originele, vaste benzineleiding maar waar Carl deze met de tanks moet verbinden, gebruikt bij korte flexibele stukjes.

 


Deze maakt hij nieuw en op maat, zodat alles mooi past en netjes afgewerkt is.

 


Als de twee tanks op de benzineleiding aangesloten zijn, voorziet hij ook nog een nieuwe flexibele leiding die naar de onderkant van de wagen loopt. Daar komt zo meteen de benzinepomp, die benzine uit de twee tanks tot vooraan in de carburators zal pompen.

 

 


Man 1
Nu kunnen we overgaan naar de montage van de benzinepomp.

We monteren een originele benzinepomp.

Het is een gekend probleem met Engelse wagens dat benzinepompen dikwijls kapot gaan. Ze werken wel allemaal op hetzelfde systeem. Ze zijn aangedreven door contactpunten achteraan en vooraan hiertussen zit er een membraan dat altijd op en neer gaat, om zo benzine aan te zuigen en door te pompen naar de carburatoren.

Het is eigenlijk een doodgewoon opvoerpompje dat maakt dat de carburatoren vol zitten met benzine.


Man 1
Dat zorgt ervoor dat de vlotterkamer gevuld is… die moeten geen extra druk steken om iets in te spuiten, simpelweg de vlotterkamers vullen. Geen druk, juist debiet halen.


Man 1
Onze Mini was al voorzien van een universele pomp, geen originele… wij monteren een nieuwe originele maar eerst gaan we zo’n oude openen om de werking ervan nader te bekijken.


Man 1
Hier zien we de contacten zitten…

Bij deze zijn ze ook duidelijk geoxydeerd.

Dit is een beetje het probleem, dit gaat altijd op en neer… waardoor hij gaat pompen.

Wanneer de wagens lang stilstaan dan gaan die punten vaak oxyderen en dan heb je geen contact meer, werkt die niet meer en valt die pomp stil. Een middeltje was er eens tegen kloppen… waarop de pomp terug aansloeg. Maar vroeg of laat functioneerde die dan toch niet meer. Om die reden steken ze allemaal een andere pomp.


Man 1
Met de nieuwe gaan we geen probleem hebben. Vroeger reviseerde men die pompen, men kon die contacten apart verkrijgen. Nu kost een nieuwe pomp minder dan de werkuren om ze te reviseren.


Man 1
Hier aan de bovenkant kan je zien dat die universeel gemaakt was… om in alle Engelse wagens te kunnen gebruiken.

Je kan dit aanpassen naargelang het aanzuigen van de benzine… ook richting van de benzineleiding naar de carburatoren.


Man 1
Het enige waar je als monteur moet op letten is de ‘IN’ en ‘OUT’ maar het staat er duidelijk op…

Hier ‘outlet’ en daar ‘inlet’…


Man 1
Dit is nu dat membraan…

Die verplaatste telkens de benzine.


Man 1
Dit waren de ‘patines’.
Deze kon je dus vroeger vervangen om de pomp te reviseren.

 

 


Man 1
Nog eens het membraan…


Man 1
En dit zijn de rest van de contactpuntjes…

Zoals je ziet… volledig geoxideerd… en ingebrand…


Man 1
Dit is nu wat er gebeurt wanneer de pomp stilvalt.


Man 1
Zo, dat was de oude pomp… we gaan nu een nieuwe monteren.
Bij deze restauratie neemt Carl geen risico’s dus er komt sowieso een nieuwe pomp.

 


Zoals gezegd komt deze recht onder de tanks te zitten, waar ook de benzineleiding vertrekt die naar voren loopt.

 


De aansluiting zet Carl in de juiste hoek en daarna kan hij alle leidingen erop aansluiten. Goed aanspannen is hier uiteraard de boodschap!

 

 


Man 1
Voilà, de pomp is gemonteerd!
Het benzinesysteem kan dus bijna getest worden. Maar daarvoor moeten de carburators ook op hun plaatst zitten. Dat zie je in de volgende afleveringen van DIY on Wheels.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

De Engelse oldtimer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.