Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

MAAK ZELF EEN STOOTKAR

Een kar op wielen. Een uitvinding uit de oudheid die nog steeds zijn nut bewijst. Maak een exemplaar uit resthout zodat het quasi niets kost. Én je hebt steeds een hulp bij de hand om je klusmateriaal of zware objecten te verplaatsen.

Transciptie 

Een nieuwe Tooldokter, waarin we met wat betonplex een leuke kar maken die van pas komt tijdens allerlei tuinklussen of karweien. Volg mee hoe je hieraan begint!


Je kan zeker werken met resthout voor deze klus, maar hier valt de keuze grotendeels op betonplex omdat de toplaag van dit plaatmateriaal goed tegen water kan. Gebruik je inspiratie, maar met een bouwplan, of schets, voorzie je technische problemen en verzaag je alles veel economischer.


Voor het zaagwerk doet de handcirkelzaag dienst, ingesteld op vijfenveertig graden. Fixeer de machine steeds tegen een geleider, zodat je een rechte zaagsnede creëert. Benieuwd hoe je dit hulpstuk van de Tooldokter namaakt? Check dan zeker onze website! De scherpe rand nog even bijwerken. En dan de volgende platen verzagen.
Om de platen straks te schroeven, meet je eerst de dikte ervan af. Zet over, en dan weet je precies waar je kan voorboren. Lijn je voorgeboorde gaten wat op gelijke afstand uit, niemand zal erover vallen mocht dat niet heel precies zijn, maar het oogt altijd wat mooier om nauwkeuriger te werken. Voorboren doe je uiteraard met een houtboor, en zeker niet groter dan de diameter van je schroef. Voorlopig zit de achterwand nu al vast aan de bodemplaat.


De zijpanelen kort je nog af op maat van de bodemplaat. De hoek van vijfenveertig graden kan je overzetten op wat tape. Duidt de volledige markering aan. Om de schuine kant te zagen, meet je eerst de afstand van het zaagblad tot aan de zool van de machine. Dan plaats je een rechte regel, of ons hulpstuk uit een eerdere aflevering, op die afstand. Zet alleszins stevig vast, zodat je er de cirkelzaag tegen kan duwen om recht te zagen. Om de andere zijwand op maat te maken, leg je die gewoon op het andere uitgezaagde model, en teken af. Beide wanden zijn dan precies gelijk. Eenmaal verzaagd, werk je beslist alle scherpe randen bij.


Zodra je de zijwanden schroeft, krijgt de kuip al wat meer vorm. Zorg dat je de hoeken mooi laat aaneensluiten. Duidt opnieuw de plaatdikte aan waarlangs je straks kan schroeven. Verdeel de boorgaten in gelijke stukken, en boor uit. Je kan er niet vanonder uit, er is toch wel wat schroefwerk, maar het zal de kar alleen maar sterker maken. Hier gebruiken we verzinkte schroeven, die hebben een corrosiebeschermend laagje, maar dat zal niet eeuwig bescherming bieden tegen corrosie. Wie de kar beter waterproof wil maken, zoekt best zijn heil bij RVS- of roestvaste schroeven. Let op, zelfs bij roestvaste schroeven zijn er gradaties in kwaliteit. A2 schroeven kunnen met tijd toch gaan roesten als ze blootgesteld worden aan zout water of zure regen. RVS-schroeven van het type A4 zijn daar dan wel beter tegen bestand. Welk type je ook gebruikt, ga alleen te werk met een schroefbit die honderd procent op de schroefkop past. Zoniet, beschadig je de beschermingslaag van de schroefkop, of de schroefkop zelf, en dan kan roest opnieuw vrij spel krijgen. Door het vele aantal schroeven, is lijmen hier misschien wat overbodig. Gebruik je toch houtlijm, kies dan voor houtlijm van het type D4, dat is bestand tegen vochtige omstandigheden. Door het voorboren, verzinken de schroeven zich meteen dieper in het hout en trekken beide houtdelen telkens mooi aan. De schroefgaten aanpakken met een soevereinboor om de schroefkop extra te laten verzinken is dus overbodig.
De bak is bijna helemaal geschroefd, maar eenmaal omgedraaid, blijken de randen onderaan niet mooi gelijk uit te komen. Dat valt gelukkig te verhelpen. Fixeer een houten plankje zó dat je de houten wanden ermee gelijk trekt. Boor opnieuw voor, eerst wat schuin om makkelijker de aanzet te maken,

en daarna zo loodrecht mogelijk zodat je zeker uitkomt in de bodemplaat. Schroef opnieuw vast. Eenmaal voldoende geschroefd, verwijder je het plankje die nu overbodig is.


Het gedeelte van de bak die op de grond gekanteld kan worden om de inhoud er makkelijk uit te kieperen, krijgt nog enkele L-profielen mee ter bescherming. Eerst nog op maat afkorten. Het aluminium profiel zaag je af vlug uit met een ijzerzaag. Waar het profiel straks geschroefd wordt, boor je de gaten uit met een metaalboor. Tracht die gaten opnieuw mooi uit te lijnen, dat oogt beter. Schroef de profielen vast. Halfronde schroefkoppen zorgen bovendien voor een mooie afwerking, maar dat hoeft niet als je er geen hebt liggen.


De kuip is af, nu nog er een echte kar van maken. Eerst enkele steunen bevestigen. Zaag wat geschaafd hout op maat. Afkorten met een rugzaag of kapzaag levert het beste resultaat; de bovenzijde is verstevigd met een metalen strip. Dat maakt dat je zaagblad recht blijft, waardoor je zaagsnede kaarsrecht is. Lijn opnieuw uit waar je kan voorboren. En neem beide planken op elkaar, en boor samen uit. Dat werkt sneller, en de boorgaten komen dan precies uit. Voor het middenstuk kan je gewoon op de hartlijn van de plank de boorgaten mikken.
Plaats de eerste steun zó dat de hellingshoek van de kuip er niet door wordt belemmert. Schroef daarna de plank vast. Herhaal aan de overstaande zijde.


De as van de wielen creëer je met een buis, ingewerkt tussen enkele balken. Schulp enkele latten op maat af. De latten dienen als verhoging, waarna je de as kan afdekken met een tweede plank. Voor je de as gaat fixeren, lijn je ook hier nog even alles uit zodat het geen belemmering vormt voor het hellen van de bakwagen. Duid al even aan waar je de plank kan positioneren.
Blijf tijdens het klussen ook nadenken hoe je het jezelf makkelijker kan maken, plaats je werkstuk op ideale werkhoogte. Spaar je rug als je iets moet oprapen, en buig doorheen je benen. Je kent al die richtlijnen wel, maar volg je ze zelf wel altijd op? Zorg dus goed voor jezelf!
De bevestigingsplank voor de wielen nog vlug schroeven. Daar komen de latten op, om de hoogte van de wielenas te overbruggen. Dan kan je de bovenste plank erop aanbrengen.


Tijd om de wielen te monteren. Schuif de wielen alvast op de buis om uit te spitten hoe lang de as mag zijn. De buis moet je hier immers nog inkorten. Geef de wielen alvast genoeg speling mee. En hou ook nog rekening met de veiligheidspin. Kort af met de ijzeraag.

Zet de markeringen ook over aan de andere kant. Waar de pin komt, moet je nog een gat boren. Zet een aanzet voor de metaalboor door even aan te tikken met een puntdoorslag. Doe dit voor beide uiteinden. Installeer de as met de wielen. Monteer ook nog een sluitring aan beide zijden van elk wiel om alles op zijn plaats te houden.


Om de kar te laten staan in ruststand, komen er nog twee steunen. Dankzij ons bouwplan weten we alvast hoe lang elke poot moet zijn. Het nodige hout wordt afgekort uit geïmpregeneerd hout, wederom, dit zal iets waterbestendiger zijn om later te gebruiken. Rond de bak komt nog een kader, waar de handgreep en poten aan vastgemaakt worden. De scherpe hoek van de kuip zet je over. Gebruik wederom de ene plank als mal voor de andere. Naast de zijplanken, komt er ook nog één aan de achterkant van de bak. Kort opnieuw af. Eens alle onderdelen van de draagsteun verzaagd zijn, kan de opbouw van het kader beginnen.


In de draagsteun komen enkele uitsparingen om tuingereedschap in op te bergen. De gaten komen op gelijke afstand van elkaar, zorg voor voldoende ruimte zodat het gereedschap niet in elkaar hoeft te haken en vast komt te zitten. Markeer, en lijn uit op de hartlijn van de plank. De centergaten haal je uit met een klokboor van voldoende diameter.

 


Veranker stevig met lijmklem, en werk alle uitsparingen uit. Het restmateriaal pieter je eruit langs de uitsparingen van de klokboor. Werk verder in serie uit. En voor de fun, kan je nog een grotere diameter uitwerken, om bijvoorbeeld een blikje of flesje in te laten rusten. Werk twee planken op dezelfde manier uit, zodat de gaten met elkaar overeentstemmen.


De handgreep zelf wil je natuurlijk wat ergonomisch maken. Markeer vanaf waar de glooiing mag beginnen, en hoe diep. Verleng de markeringen, en neem een rond voorwerp om de glooiing af te tekenen. Haal uit met de decoupeerzaag.


Een moeilijke ronding uithalen, doe je best in stappen. Zaag eerst een aantal maal dwars tot aan de markering. Eens je dan langs de markering uitzaagt, verwijder je telkens stukjes hout waardoor het zaagblad de ruimte krijgt om de ronding te volgen.
De handgreep staat nu nog wat ruw. Werk de splinters en oneffenheden weg met een halfronde vijl. Die heeft een ruwe kant, en een minder ruwe zijde. Gebruik ze allebei om materiaal weg te halen, en fijner af te werken.


De liefhebber van houtbewerking kan handmatig te werk gaan, de techneut haalt liever apparaten boven. Een schuurmachine met roterende schuurkop zorgt natuurlijk voor een vluggere afwerking,

maar let er dan wel op dat je niet te veel in één keer wegneemt. Vergeet ook de randen niet te breken. De vlakkere zijkanten pak je best nog even aan met een schuurmachine. Ook de binnenkant van de uitsparingen schuur je op.


Tijd voor de montage. Neem schroeven met halve draad, dat trek de houten delen beter naar elkaar toe, mits je hebt voorgeboord in het eerste houten plank. Markeer waar je kan voorboren. Voor een goede verbinding moet je in het midden van de kopse kant van de tweede plank uitkomen. Boor uit. Breng houtlijm aan, en schroef meteen vast. Herhaal aan de andere kant.
Het hoeft niet, maar de onderkant van elke poot kan je nog wat minder lomp maken door ze wat af te schuinen. Mocht je een fijnere balk gebruiken, hoeft dit uiteraard niet. Schuur nadien nog wel even op. Heb je nog wat plastic, of een element uit rubber over van een vorige klus? Schroef het dan vast onderaan elke voetsteun. Zo vermijd je dat het in contact komt met water.
Het kader rondom de kuip monteer je met schroeven, en deze keer niet in combinatie met houtlijm maar met high tack-lijm. De houtlijm zou immers meteen naar beneden glijden eer je alles gemonteerd krijgt. Zet daarna alles klaar om de draagsteun ook in te passen. Fixeer met lijmklemmen, en zorg dat alles mooi tegen elkaar aansluit.

 


Boor opnieuw enkel in het eerste houten deel voor. Schroeven doe je van binnenuit, zodat je langsbuiten geen schroeven hoeft te zien. Vul de draagsteun met de resterende ligplanken. Tik op hun plaats met een slaghout. Zorg voor een haakse verankering. En als laatste kan de handgreep gemonteerd worden. Het ‘zware’ werk zit erop: nog vlug wat randen breken met een blokje schuurpapier, en zodra alles ontstoft en ontvet is, kan je nog opteren om de bakwagen een hippe of opvallende kleur mee te geven.
Nog wat tuinklussen gepland? Met deze kuipwagen heb je meteen al je tuingereedschap bij de hand. Op zoek naar nog meer inspiratie? Breng dan zeker een bezoekje aan onze website. Bedankt voor het kijken, en tot de volgende Tooldokter!

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.