Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

Het zelfbouwhuis - aflevering 66

Keuze en installatie van de garagepoort - Ep. 66 - Nu de tuin en het terras volledig aangelegd zijn, kunnen we de garagepoort installeren om ons perceel volledig af te sluiten. We gaan langs in de toonzaal om advies in te winnen en de meest geschikte poort voor onze woning te kiezen. We gaan uiteindelijk voor een sectionale poort met een bekleding in houten latjes. Na de nodige opmetingen komt de fabrikant de op maat gemaakte poort in de woning installeren.

Transciptie 

In de vorige aflevering werd de keuken geïnstalleerd.

Ze startten met de plaatsing van de sokkels, waarop de kolomkasten gemonteerd werden.

Daarna bouwden ze het keukeneiland op.

 

 

 

 


In deze aflevering kiezen we de garagepoort. We gaan voor een sectionale poort met een bekleding in houten latjes.

Na de nodige opmetingen komt de fabrikant de op maat gemaakte poort in de woning installeren.

 


We laten deze werken uitvoeren door gespecialiseerde plaatsers en willen hierop niet besparen, zo zijn we zeker van een perfect resultaat.

 

 

 

 


Door de omheining te plaatsen, is een groot deel van ons perceel al afgeschermd. En nu ook de tuin en het terras aangelegd zijn, kunnen we de garagepoort installeren om ons stuk land volledig af te sluiten.

 


We gaan daarvoor eerst langs in de toonzaal om de meest geschikte poort voor onze woning te kiezen.

 

 


Man 1
Goeiedag meneer.


Man 2
Goeiemiddag.


Man 1
Ik ben Philippe.


Man 2
Pascal.


Man 1
Kan ik u helpen?


Man 2
Ja graag. Ik zou graag een poort hebben voor ons Dobbithuis.


Man 1
En, dat is een nieuwbouwproject?


Man 2
Het is een renovatie.


Man 1
Het is een renovatie…


Man 1
Je hebt plannen mee daarvan?


Man 2
Ik heb al een grondplan mee.


Man 1
Ja…

We gaan het eens bekijken hé.


Man 2
En hier zou de poort dan komen.


Man 1
Ja, ça va.

Dus ik zie daar een paar vaste panelen links en rechts en dan de poort zelf. Maar ik ga u eerst eens tonen welke verschillende mogelijkheden er zijn.


Man 2
Graag.


Man 1
Als je eens wil meekomen?


Man 1
Voilà. Euh… hier hebben we eigenlijk een volledige blok met sandwichpanelen.

Euhm. Dat is eigenlijk een opgeschuimd paneel. Dus een 4 cm isolatie. Verzonken staalplaat van binnen en van buiten. En dat wordt dan meestal gelakt in een kleur naar keuze.

Dus eigenlijk vragen we aan de klant om een paneel te kiezen en dan gaan wij dat lakken naar een euh het schrijnwerk hé, die in hetzelfde kleur is.


Man 1
Maar als ik uw plan bekijk, het is niet echt de bedoeling dat daar euh zo’n paneel zou inkomen?


Man 2
Wel, wij zouden graag naar hout gaan.


Man 1
Hout, ja…

Nu, de basis van dit product is dus dat sandwichpaneel… wat niet volstaat om dat te beleggen met hout.

Daarvoor hebben wij een ander paneel. In principe moeten we daarvoor eens naar de andere kant gaan.


Man 2
Oké, ik volg u.


Man 1
Hier zijn we dus aangekomen bij de houten sectionaalpoorten.

Wij laten de klant uiteraard kiezen hoe dat het er moet uitzien.


Man 1
Wij gebruiken altijd 22 mm hout. Dus jij kiest je hout: padouk, afzelia, afrormosia… de meest gangbare houtsoorten in feite.

En dan gaan we ook de richting gaan bepalen. Dus je hebt vrij veel keuze in hoe die poort er moet uitzien.


Man 2
De renovatie is voor ons met een moderne uitstraling.


Man 1
Oké…

En u kiest dan eventueel voor een horizontale… ?


Man 2
… wel, we zouden toch verticaal… verticaal. Omdat… op het eerste en tweede verdiep ook al verticale houten latten geplaatst zijn.


Man 1
Juist. En enige voorkeur voor hout… ?


Man 2
Euh, we zouden voor hetzelfde gaan, namelijk padouk.


Man 1
Padouk, ja. Geen planchetten maar misschien balkjes?


Man 2
Ja, graag.


Man 1
Ja. Ik ga u dat een keer tonen hé. We hebben hier een euh een voorbeeld van euh… dit is wel afrormosia, dus met een achterliggende zwarte aluminium plaat.

Dus dat diepteverschil.

Nu die stappen van het hout dat kies je zelf. Hier hebben we bijvoorbeeld 25 mm en een spatie van 20 mm. Dat wordt dan uitgetekend in uw geheel en aansluitend met die eventuele bekleding daarnaast…


Man 2
… dus dat is vrij te kiezen eigenlijk?


Man 1
Das vrij te kiezen, ja.

Het heeft wel zijn beperking, tot 5 meter. Het is heel zwaar, padouk is een zware houtsoort, klasse 1.

Maar euh… ja, tot 5 meter kan dat geen probleem geven.


Man 1
Wij gebruiken eigenlijk als basis een aluminium kader en daar gaan we dan het hout op gaan zetten.


Man 1
Het heeft eigenlijk twee voordelen.

Dat is ten eerste tegen het doorbuigen. Zo’n sandwichpaneel gaat veel vlugger gaan doorbuigen.

Er komt versterking op langs de binnenkant, versterkingslatten.

Euh, dat stelt ons dus in staat om het hout van vanbinnen te schroeven.


Man 1
Dan zijn we hier nu langs de binnenkant gekomen van de poorten. Voor het uitzicht minder belangrijk, maar zeker voor de stevigheid van de poort minstens even belangrijk is de binnenkant.


Man 1
Wij gebruiken dus die aluminium kader, wij noemen dat een prismakader, euh… het voordeel hiervan is dat wij die kunnen zowel in breedte als in hoogte aanpassen.

We hebben dus die geanodiseerde plaat langs de binnenkant, afwerking, die halen we eruit, het hout wordt dus van vanbinnen geschroefd, we gaan die gaan isoleren en op deze manier gaan afwerken.

Dan heb je een heel stevige constructie.

We doen dat zowel bij houten poorten of poorten die belegd worden met aluminium, in u geval dus met die verticale padouklatjes.
Het uitzicht van de poort is dus al vrij snel bepaald, aangezien we het latwerk van op de verdiepingen willen laten terugkeren in de garagepoort.

Maar het is natuurlijk de bedoeling dat de bediening ervan gemotoriseerd is, zodat we de poort automatisch kunnen bedienen.

 

 


Man 2
Met mijn zware poort, moet ik dan geen twee motoren hebben?


Man 1
Nee. Het is zo dat… het hart van de poort zijn eigenlijk uw veren. Die veren worden eigenlijk berekend volgens gewicht en oppervlakte van uw poort. Het is niet zo dat dat voor elke poort dezelfde verenpakketten zijn.

Euhm. De draaddikte kan verschillen en de breedte. Euh, en eigenlijk is het de bedoeling dat u poort uitgebalanceerd is aan de hand van die veren. Uw motor zorgt eigenlijk voor de beweging, en die staat in het midden, en die trekt en duwt u poort open en dicht.


Man 1
Standaard zitten daar 2 afstandsbedieningen bij. En wat eventueel ook kan, wat heel handig is om geen extra zenders te gaan uitdelen, is eventueel uw poort langs de buitenkant te bedienen met een codeklavier.


Man 2
En waar moet ik mijn stopcontact voorzien?


Man 1
De voeding van de motor voorzie je best naast de sturingskast. Dus het is een zware poort, hé? Een hele brede, zware poort. Dus dat verdient een zware motor. En best is om naast de sturingskast uw stopcontact te voorzien, op bedieningshoogte.


Man 2
Oké.


Man 1
Das 220 volt.


Man 1
Wij gaan dus van de motor naar de sturingskast een leiding gaan plaatsen.

Er is ook nog een veiligheid bij. Die dus ook naar de sturingskast gaat. Eens uw poort zakt, en er komt een last onder, dan keert uw poort vanzelf terug. En dat moet dan ook naar die sturingskast gaan.


Man 2
Wat is nu de volgende stap? Want we hebben nu alles gezien dus… wat moet ik nu nog doen?


Man 1
Wel, als jij min of meer de details en de uitvoering van je poort weet hoe dat het gaat moeten gebeuren, dan bel je ons van zodra het opmeetbaar is.

De dorpel moet geplaatst zijn. Uw muren [ook] uiteraard. En dan nemen wij de maat, maken we een tekening en gaan wij die voorleggen aan u en… ter goedkeuring. En dan kan dat eventueel in productie.


Man 2
Oké.


Man 1
Dat is de bedoeling.


Man 2
Vriendelijk bedankt!

En tot de volgende keer!


Man 1
Ja, graag tot later!


Man 2
Dank u.


Man 1
Dag meneer.
We kiezen uiteindelijk voor een sectionaalpoort die in het vlak van onze gevel geïntegreerd is. Die wordt exact op maat gemaakt, dus komt de fabrikant nog langs om de nodige opmetingen te doen.

 


Daarbij worden de breedte en de hoogte van de garageopening gemeten en wordt de huidige toestand geschetst, zodat ze daarop hun bevestigingssyteem kunnen afstemmen.

Met nog een aantal foto’s van de huidige situatie heeft de fabrikant ten slotte genoeg informatie om tot het ontwerp te kunnen overgaan.

 


Alle maten worden geïntegreerd in het tekenprogramma, én er wordt berekend welke latdikte en tussenafstand het best past voor de beschikbare breedte.

Op die manier komen ze tot een technische tekening waarbij de plaatsers de situatie goed zullen herkennen en krijgt de klant een beeld van hoe de poort er zal uitzien.

Dit wordt uiteindelijk dan nog voorgelegd ter goedkeuring.

 

 


Man 1
We beginnen met het vooraanzicht. Euhm… links en rechts hebben we dus in symmetrie twee vaste panelen.

De driehoek illustreert tot hoe ver uw poort komt, dus breedte en hoogte. Zo heb je een keer een idee van het vooraanzicht. Wat uiteindelijk uw poort wordt.


Man 1
Dit is heel belangrijk, das die verticale snede.


Man 1
Daar zie je duidelijk de opbouw…
Alle details van de poort worden overlopen, en heb je nog vragen, dan kun je die meteen ook stellen.

 

 


Man 1
Voilà, alle details zijn nu gekend. Euhm, met je goedkeuring gaat alles nu in productie, en als het goed gaat dan zien we elkaar binnen een paar weken bij plaatsing.


Man 2
Oké.

Vriendelijk bedankt.


Man 1
Salukes, meneer.
Eens we onze definitieve goedkeuring gegeven hebben, kan de poort geproduceerd worden.

En na een aantal weken is ze klaar voor installatie!

 

 


Man 1
We beginnen eigenlijk met de verticale rails van de poort te plaatsen, alles wordt natuurlijk uitgetekend in functie van het geheel, dat de posities juist zijn. De verticale rails worden geplaatst. Dan gaan we over naar het plaatsen van de horizontale rails en het verenpakket. Het verenpakket wordt aangepast naar gewicht en oppervlakte van de poort. In tegenstelling tot een sandwichpaneel wordt die poort erg zwaar door die bekleding daarop te zetten. In dit geval is dat padouk. En dus die veren worden berekend volgens het gewicht en oppervlakte van de poort, en die worden dan geplaatst. Dan gaat men over naar de motor die ook geplaatst wordt, de aandrijving, voor de beweging van de poort en de poortpanelen worden dan netjes in elkaar ineen gezet. En dan, een keer alles goed afgesteld is, gaan we over tot de elektrische aansluiting en de afregeling van de poort.
De eerste stap is uiteraard het uittekenen van de positie van de poort. Alle maten staan aangegeven op de uitgetekende plannen, dus hoeven de plaatsers zich enkel hierop baseren om alles uit te zetten.

 


Want ze moeten precies weten waar de verticale rails moeten geplaatst worden.

 


Voor ze die effectief kunnen zetten, moeten ze wel nog in orde gebracht worden. Dit houdt in dat ze de verschillende onderdelen aan elkaar bevestigen én ook de wielen die zorgen voor een vlotte beweging worden gemonteerd.

 


Aangezien de poort hier minder breed is dan de garageopening, kunnen de rails niet aan de naastliggende muren bevestigd worden.

Daarom zijn er extra aluminium profielen nodig waaraan de geleiders kunnen gefixeerd worden.

 


Eens de rails aan de profielen vastzitten, kunnen deze steunbalken in de opening geplaatst worden.

De plaatser zorgt er eerst voor dat de positie volledig juist zit. Dit doet hij aan de hand van de uitgetekende lijnen en met behulp van een waterpas, zodat hij ook precies loodrecht staat.

Daarna gaat hij over naar de bevestiging. Met een aantal stevige L-ijzers verankert hij het profiel zowel onderaan, als bovenaan in de steunbalk van ons gebouw.

 


Als de verticale rail stevig en precies gemonteerd is, kan overgegaan worden naar de installatie van de horizontale geleider.

 


Die past zonder problemen in de al geplaatste delen, zodat er een vlotte overgang van een verticale naar een horizontale beweging zal zijn.

 


De stukken worden aan elkaar vastgemaakt en de horizontale rails worden nog stevig en op de juiste hoogte aan het plafond bevestigd.

 


Daarna doen ze hetzelfde aan de andere kant.

 


Eens deze basisstructuur er staat, gaan ze over tot de montage van het verenpakket.

Die vormen de basis voor een goeie automatisatie van de poort en zijn dus aangepast aan het gewicht van de poort, wat hier zo’n 380 kg is.

 


Door de behoorlijke zwaarte zijn 2 veren per as nodig, die worden dus al ter plaatse gestoken.

 


Maar om die assen nu te kunnen ophangen, is een extra bevestigingsbalk nodig, die de plaatsers op het einde van de twee horizontale rails steken.

Opnieuw zorgen L-ijzers en betonankerbouten voor een stevige verankering aan ons gebouw.

 


Op deze balk worden nog de nodige ophangbeugels gemonteerd, waarin dan de assen kunnen vastgehaakt worden.

 


Maar eerst moet de positie van de motor nog bepaald worden.

 


Ze bereiden die meteen voor en meten af waar die moet komen.

Op dit punt voorzien ze nog een extra verankering aan het plafond, zodat de steunbalk daar niet zou gaan doorhangen.

 


Met alle voorbereidingen zorgvuldig gedaan, kunnen ze het verenpakket installeren.

Ze haken de voorbereide stukken in de asophanging en zorgen voor voldoende fixatiepunten aan de bevestigingsbalk.

 


Tussen beide assen komt de motor, die zorgt voor de aandrijving van de poort. Tussen de poort en de motor moet daarom nog een verbinding gemaakt worden. In dit gemonteerde profiel zit een ketting, die de poort via de motor en bijhorende veren in beweging zal kunnen brengen.

 


Op die manier is de structuur van de poort opgebouwd, maar nu moeten de panelen er natuurlijk nog in komen.

Het gaat om 4 stukken, aangezien we hier kozen voor een sectionale poort.

 

 


Man 1
Een sectionaalpoort, het woord zegt het zelf, is dus opgebouwd uit secties. Dus in tegenstelling tot een kantelpoort, gaat die dus in secties naar omhoog en niet het volledige poortblad. Het grote voordeel daarbij is dat hij ruimtebesparend werkt.

De poort gaat eerst verticaal, eens ze volledig open is, ligt ze horizontaal tegen het plafond. Dus geen ruimteverlies, dat is het grootste voordeel.


Man 1
Het grote voordeel van die aluminium kaders, wat hij hier toegepast hebben, is dat wij die zowel in breedte als in hoogte kunnen aanpassen.

Wij gebruiken een 40 mm aluminiumkader hier, omdat die poort buiten het beschermd volume staat. Eens die poort binnen het beschermd volume staat, kunnen we overgaan tot 60 mm aluminiumkader en ook thermisch onderbroken. Vooral om die strenge EPB-waarden te kunnen volgen.
Om de horizontale rails aan het plafond te verbergen en die ruimte op te vullen, komt er bovenaan een vast paneel, dat niet kan bewegen.

Dit wordt eerst ter plaatse gestoken, voor ze beginnen met de beweegbare delen.

 


Deze secties moeten ze nu van onder naar boven in de rails gaan haken.

Ze leggen de zware stukken dus eerst in de juiste volgorde, voor ze met de bevestiging van start gaan.

 


Voordat ze het onderste paneel kunnen steken, voorzien ze dit nog van een sensor.

Onderaan het paneel is een rubber bevestigd dat zal zorgen voor een goeie afdichting tussen de poort en de onderliggende terrastegels.

In deze bodemrubber zit een optisch oog. De straal hiervan gaat door het rubber van de ene tot de andere kant van de poort.

Wanneer deze straal onderbroken wordt, dus wanneer het rubber ergens tegen botst, wordt een mechanisme geactiveerd dat de poort terug volledig omhoog brengt. Het gaat met andere woorden om een veiligheid die in de poort geïntegreerd zit.

Zo wordt voorkomen dat iets of iemand tussen de poort geklemd geraakt.

 


Naast de installatie en aansluiting van de sensor, worden nog de nodige scharnieren op de poortdelen gestoken.

 


Hiermee worden de verschillende secties aan elkaar vastgemaakt, maar kunnen ze toch nog apart bewegen.

 


Wanneer het paneel dan ter plaatse zit, worden wielen aan de zijkanten bevestigd. Hiermee zal het poortdeel de verticale en horizontale geleiders volgen en in een mooie vlotte beweging open en dicht gaan.

 


De onderste sectie krijgt aan weerszijden twee van zo’n wielen, de rest krijgt er aan elke kant één.

 


Aan de bovenste sectie zit een rubberen flap, die zal zorgen voor een winddichting tussen het vaste en het bewegende gedeelte.

 


Als de 4 stukken zo ter plaatse zitten, worden die via een trekkabel aan de assen met veren bevestigd.

De motor zal ervoor zorgen dat die beginnen te draaien, waardoor de poort langzaam omhoog zal getrokken worden of naar beneden zal zakken.

 


De veren moeten nog opgespannen worden. Naargelang de grootte en draaddikte, weten de plaatsers hoe ver ze die precies moeten opspannen zodat ze het gewicht van de poort zullen kunnen dragen.

 


Om de elektrische kabels die van de motor naar de sturingskast lopen netjes weg te werken, monteren ze nog een aantal kabelgoten.

 


Eens de kabels erin zitten, worden die nog afgedekt met een afsluitkap, zodat ze niet meer zichtbaar zijn.

 


De sturingskast wordt ook ter plaatse gehangen, in de garage, naast de poort.

 

 


Man 1
De poort kan langs de binnenkant bediend worden met een sturingskast. Er kan ook een drukknop bijkomen.

In geval dat er geen stroom aanwezig is, kan de poort altijd ontkoppeld worden zodanig dat die dan manueel kan geopend worden.
Deze ontgrendeling doe je door hard aan de rode hendel te trekken.

 


Als de elektrische aansluiting van de poort dus in orde is, kan de poort afgeregeld worden. Hierbij wordt die verschillende keren geopend en gesloten tot die perfect loopt zoals de plaatsers het willen.

 


Het beveiligingsmechanisme in het rubber wordt dan ook meteen getest om te checken of het naar behoren werkt.

 

 


Man 1
Bij de automatisatie zijn er twee zenders. De bedoeling is om van in de auto te kunnen bedienen.

Voor andere personen die binnen moeten via de garagepoort in de woning, kunnen we eventueel een codeklavier voorzien. Een code kan onbeperkt aantal keer gewijzigd worden. Is dus zeer handig in gebruik.
Het enige wat nu nog moet gebeuren om de installatie af te ronden, is het afwerken van de vaste panelen aan de zijkanten van de poort.

 


Aan de binnenkant wordt daarbij een geanodiseerde plaat voorzien, in lijn met de binnenafwerking van de poort.

 


In deze plaat verwerken ze de kabel voor ons stopcontact, alvorens ze er een op maat gemaakte isolatieplaat tegen kleven.

Deze isolatieplaat heeft hier weinig thermische waarde, aangezien onze garage aan een kant open is, maar zorgt er wel voor dat ze de zijpanelen onzichtbaar kunnen bevestigen.

 


Daarvoor wordt er eerst nog een watervaste multiplexplaat tegen de isolatie geschroefd.

Die wordt voorzien van een zwelband aan de naad met het metselwerk, zodat je daar een perfect winddichte aansluiting krijgt.

 


Ten slotte wordt daar dan de het afwerkingspaneel tegen gekit.

 


De plaatser controleert hierbij grondig of het paneel mooi in lijn ligt met de rest van de poort.

 


En zo is de volledige poort klaar en zit die mooi in onze gevel geïntegreerd.

De gekozen houten afwerklatjes in padouk zullen nog vergrijzen, net als bij de rest van de woning, waardoor deze geen behandeling vereisen.

 

 


Man 1
De poort is in princpe onderhoudsvrij. Wat wij wel aanraden is om om de 4 à 5 jaar een vakman te laten langskomen om eens de veren te controleren, terug opnieuw de elektrische aansluitingen te controleren en een afregeling te voorzien.

 

 


We lieten deze werken uitvoeren door vakmensen om zeker te zijn van een perfect resultaat waardoor we niet konden besparen.

Ons totaal bespaarde bedrag blijft dus voorlopig staan op 91.230 euro.

 

 

 

 


In de volgende aflevering leggen we de vloer op de eerste en tweede verdieping.

Doordat we met een beperkte opbouwhoogte zitten, gaan we voor een PU-gietvloer van 3 mm dik.

Na de nodige voorbereidingen wordt de vloer laag voor laag opgebouwd.

 


Wil je Het zelfbouwhuis herbekijken? Surf dan naar www.dobbit.be!

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Het Zelfbouwhuis

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.