Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 16 - Opbouw motorblok

De Engelse oldtimer - Ep. 16 - Opbouw motorblok

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de vorige aflevering kon Carl eindelijk de body ophalen bij de carrosserie. Vooraleer hij met de opbouw kan starten, moet hij verder met de assemblage van het motorblok.

 

 


Man 1
Nu ga ik de stoterstangen monteren in de klepgeleiders. Die laat ik gewoon voorzichtigjes zakken. Tot helemaal beneden. Zodat ze mooi aansluiten.
Ondertussen had Carl de tuimelaars ook al opgekuist en gereviseerd.

 

 


Man 1
Nu monteer ik de tuimelaars. Ik zorg dat ze mooi op de stoterstangen staan. En nu kunnen alle bouten en moeren erop.
Als eerste de bout die doorloopt tot in het waterkanaal. Daar bracht Carl uit voorzorg wat silicone in aan.

 

 


Man 1
Daar zie je de silicone er nu uitkomen door deze bout op te spannen. Die komt net in het waterkanaal en dit is nu volledig afgedicht.


Man 1
Ik gebruik ook altijd nieuwe borgmoeren en moeren.


Man 1
Nu alles eerst voorlopig opspannen.


Man 1
En nu alles opspannen met de momentsleutel én in de juiste volgorde. Eerst op 30 newtonmeter en dan straks nog eens op 75 newtonmeter.


Man 1
Nu is de cilinderkop een eerste keer opgespannen. Nu nog de vier overblijvende moeren van de tuimelaars ook opspannen om 30 newtonmeter.


Man 1
En nu moet ik de cilinderkopmoeren voor een tweede keer opspannen, ditmaal op 75 newtonmeter.


Man 1
De cilinderkop is nu volledig opgespannen. Ik ga nu eens de motor ronddraaien en kijken of alles correct werkt.


Man 1
En ik kan nu controleren of de timing juist is.


Man 1
Ik zal nu zien of de merktekens kloppen.


Man 1
Kijk, de inlaatklep begint nu iets open te gaan en de merktekens staan perfect in lijn. Nu is de timing perfect ten opzichte van de piston, net zoals het moet.


Man 1
Ik ga nu eerst de kleppen regelen want die staan nu allemaal onder spanning. Dus ga ik nu eerst cilinder per cilinder de kleppen regelen.


Man 1
Dat moet nog niet exact zijn want na de eerste keer dat de motor weer gedraaid heeft zal ik die laten afkoelen. Dan span ik eerst de cilinderkop opnieuw aan en dan regel ik de kleppen helemaal correct.


Man 1
Ik gebruik een voelermaatje van 0,3mm.


Man 1
Voila dat was de eerste cilinder.


Man 1
Ik doe nu de volgende. De volgorde is altijd dezelfde. Bij een viercilinder is volgorde altijd 1342. Dus één, twee, drie en dan vier. Dat is ook de volgorde van de ontsteking en zo regel je dus best ook de kleppen.
Het regelen van de klepspeling gaat telkens op dezelfde manier. Carl draait de moer los waardoor de stelschroef aangepast kan worden. Met een voelermaatje bepaalt hij daarna de speling. Als die correct is, dan spant hij de moer terug op terwijl hij de stelschroef op zn plaats houdt met de schroevendraaier.

 

 


Man 1
Voila, nu nog eens controleren. Ik moet nu de vierde cilinder in de gaten houden. Wanneer die tuimelt… dan staan deze dus vrij. En dan kan je ze dus correct meten. Dat was dus de eerste cilinder, de volgende die ik controleer is de derde. Om te weten of die helemaal boven staat moet ik kijken of de tweede cilinder tuimelt.
En zo controleert Carl nog eens overal de klepspeling.

 

 


Man 1
Nu is de speling overal juist. De motor mag zo opgestart worden.


Man 1
Ik kan verderdoen met de distributie nu. Met de verdeler. Ik zet eerst de eerste cilinder op de arbeidsslag. Dat wil zeggen dat de vierde cilinder aan het tuimelen is. Die staat dus los. En dan kan ik het tandwieltje insteken. Dat wil zeggen dat de verdeler nu zo moet afgesteld worden dat deze ontsteking krijgt. Dat de bougie dus hier nu zijn ontsteking krijgt om het brandstofmengsel te doen ontbranden. Zo ontstaat er druk die de piston naar beneden duwt. Dus ik ga nu eerst dat tandwieltje monteren.


Man 1
Altijd eerst plat erin steken.


Man 1
Dan duwen. Voila.


Man 1
En draait hij zichzelf op de nokkenas.


Man 1
Dat zou nu moeten correct zijn. Ik kan dat nu controleren.


Man 1
Ik neem er een oude verdeler bij.


Man 1
Ik steek die erin. Die zit er nu wel nog niet helemaal in.


Man 1
Voila. Dus de distributie, ook de distributieketting. De tuimelaars en de afstelling van de verdeler. Alles klopt volgens de voorschriften van de fabrikant.


Man 1
Nu ik zeker ben dat de volledige distributie en de timing juist staan, kan ik deze moer opspannen. Daar heb ik een nieuwe borgvloot voor gekocht. En de moer er weer op.


Man 1
Die ga ik nu blokkeren. Dat doe ik door de krukas te blokkeren.


Man 1
Deze moer moet opgespannen worden met 88 newtonmeter.


Man 1
Voila. En nu nog borgen ook.
Als die geborgd is, kan Carl het distributiedeksel monteren. Die werd al voorzien van een nieuwe oliekeerring.

 

 


Man 1
Als we die monteren, dan moet ik die centreren met de poelie erop zodat die op de juiste plaats zit. Want als hij verkeerd zit, zal de poelie er wel op passen maar misschien teveel op de onder of bovenkant wrijven zodat die afdichting niet meer optimaal zal zijn. Die moet dus echt perfect centraal zitten op de motor.


Man 1
Wat ik ook zeker niet mag vergeten, is de olie-spatring. Met de F aan de buitenkant.


Man 1
Nu zie je goed dat dit goed gecentreerd moet worden zodat dit juist in het midden zit. Maar ik ga eerst alle bouten voorlopig vastdraaien.


Man 1
Voila, nu is de gecentreerd. Ik kan nu alle bouten opspannen zodat alles mooi op zn plaats zit.


Man 1
De poelie er weer af. Om de onderste bouten dus ook te kunnen opspannen.


Man 1
De poelie kan er nu terug op.
Nu die correct gemonteerd is, mag de motor terug gedraaid worden.

 

 


Man 1
De volgende stap is deze oude bouten, die ook al wat beschadigd zijn, er allemaal uithalen en vervangen door nieuwe. Zo heb ik later geen problemen om de in- en uitlaatcollector te monteren. Daarvoor heb ik een nieuw setje met alle bouten.


Man 1
Straks moet ik de motor kantelen om de deksels te monteren maar nu ga ik eerst de borgplaat voor de verdeler monteren zodat het tandwiel er niet kan uitvallen. Daar komt een nieuwe dichting op. Ik heb dit stuk ook gezandstraald.


Man 1
Als ik nu de motor kantel dan blijft dat tandwiel zitten en valt het er niet uit.
Daarna kunnen de deksels van de tuimelaars er ook weer op.

 

 


Man 1
Voila, die zijn gereinigd. Daar moet ik eerst een rubberen dichting op monteren. Die moet op zn plaats liggen en blijven liggen, dat is niet zo evident.


Man 1
Voila die zit op zn plaats.


Man 1
Op de bout wordt ook een nieuwe dichting voorzien.


Man 1
Er zit hier ook een ontluchtingsbuis voor de carterventilatie. Die ga ik verlengen.


Man 1
Waar dient dit nu voor? Als de pistons naar beneden bewegen, dan ontstaat er ook een bepaalde druk in het carter hier onderaan in de versnellingsbak. Die druk moet ergens weg kunnen. Iets dat naar beneden beweegt, zorgt voor druk. Die druk kan weg via de tuimelaars en via die buis kan dat weg naar de buitenlucht. Bij een moderne motor is dat niet meer toegelaten omdat er ook altijd oliedampen mee naar buiten gaan. Die moeten tegenwoordig meegezogen worden met de carburator.


Man 1
Nu ga ik afmeten of de afstand van het krukastandwiel wel correct is. Bij demontage had ik getoond dat die borgringen geplooid waren of beschadigd. Dit zijn nu twee nieuwe. Ik ga het tandwiel eerst monteren met de afstandsring die er al op zat. De originele dus.


Man 1
Dan het tussentandwiel.


Man 1
En dan de nieuwe borgringen.


Man 1
De speling hier moet tussen 0,1mm en 0,18mm zitten. Dus nu even checken met een voelermaatje.


Man 1
Voila, kijk 0,10mm kan ertussen dus dat is goed. Het probleem zat dus inderdaad bij die borgringen die beschadigd waren. Als de speling niet klopt moet ik die afstandsringen vervangen. Daarvoor heb ik een volledig assortiment met allemaal verschillende maten. Zo kan je de juiste afstand bekomen.


Man 1
Nu de bout van de krukaspoelie opspannen. Daar heb ik ook een nieuwe borgmoer voor.


Man 1
Deze moet opgespannen worden op 102 newtonmeter.


Man 1
En nu nog borgen.


Man 1
Voila die is ook geborgd.


Man 1
Nu de motor weer kantelen.


Man 1
Nu zal ik de drukregelaar monteren. Dit is de oliedrukregelaar. Die bepaalt hoeveel oliedruk de motor heeft. De oliepomp geeft altijd teveel druk, altijd. Dit is de drukregelaar, die hierin gemonteerd zit. De olie komt daar dus eerst toe, via de oliepomp wordt die opgezogen. Via dit kanaal, door de oliepomp en komt bij de drukregelaar. Deze regelt de oliedruk. Veel mensen denken dat hun oliepomp kapot is omdat er geen druk genoeg is, nee, heeft er niets mee te maken. Deze bepaalt de druk.


Man 1
Hier gaat de klep open, als er teveel druk is gaat ze terug dicht en valt de druk weg. Dat is een constante beweging van open en dichtgaan.


Man 1
Dat monteer je ook altijd best met wat olie eraan.


Man 1
En nu de waterpomp monteren.
Daar gebruikt Carl uiteraard een nieuwe pakking voor. Ook hier krijgt die weer een dun laagje silicone voor hij op zn plaats gekleefd wordt.

 


Als de waterpomp goed vastzit, moet ook nog de leiding aangesloten worden.

 

 


Man 1
Nu ben ik klaar om het motorblok te monteren op de versnellingsbak. Daarvoor moet ik motorblok weer kantelen om de dichtingen correct te kunnen aanbrengen. En dan kan ik hem op de versnellingsbak plaatsen.
Carl haalt er de giraffe of motortakel erbij om het blok straks op de versnellingsbak te laten zakken.

 


De versnellingsbak wordt terug op de tafel vastgezet zodat die straks mooi op zn plaats blijft staan.

 


Carl legt ook de juiste pakkingen klaar.

 

 


Man 1
Die dichting heb ik hier nodig en ook nog een O ring die hierin past. Die zal ik eerst monteren. Ik mag die zeker niet vergeten anders zuigt die hier valse lucht en niet genoeg olie via de oliepomp.


Man 1
Voila, nu zal ik eerst die dichtingen vastkleven aan het motorblok. Maar ik ga eerst nog alle bouten klaarleggen om straks alles te kunnen assembleren.
Want éénmaal de pakkingen gekleefd zijn en het motorblok op de versnellingsbak staat, zal er stevig moeten doorgewerkt worden.

 

 


Man 1
Nu ga ik eerst deze halve maan monteren, die hier zit en dit afdicht. Dit monteer ik met een vloeibare dichting.


Man 1
Ook aan de bovenkant breng ik deze aan.
Daarna kleeft Carl de andere pakkingen met silicone op hun plaats.

 

 


Man 1
Nu ga ik de motor kantelen en aan de motortakel hangen. Dan kan ik hem op de versnellingsbak plaatsen.


Man 1
Voila, die zijn weer verenigd met elkaar.
En nu is het doorwerken geblazen!

 

 


Man 1
Nu heb ik ongeveer een kwartier de tijd nog om de motor op te spannen. Anders droogt die silicone helemaal uit en moet ik opnieuw beginnen. De koffie zal voor straks zijn!
De bouten worden allemaal opgespannen tot de silicone er net van tussen komt, dat is genoeg.

 

 


Man 1
Nu zie je de werking van de tussentandwielen.


Man 1
Overbrenging van de krukas, via de tussentandwielen naar de versnellingsbak. En hier zie je de cardan ook draaien.


Wil je nog meer bijleren over het motorblok van deze Mini? Surf dan naar onze website dobbit.be voor extra tips en uitleg van Carl.

 


Kijk ook zeker naar de volgende aflevering, daarin wordt het motorblok verder afgewerkt tot het bijna klaar is om in de Mini te monteren.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.