Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 9 - onderdelen verzamelen

Deel deze video op Facebook

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

In de vorige afleveringen werd de wagen volledig uit elkaar gehaald. De motor ging naar het revisiebedrijf en de body naar de carrosserie.

Carl kan nu op zoek gaan naar alle onderdelen die hij nodig zal hebben maar daarvoor moet hij nog eerst het allerlaatste onderdeel uiteen halen.

Man 1
Nu ga ik het chassis vooraan en ook achteraan demonteren en er alle onderdelen van de ophanging afhalen. En alles controleren en waar nodig reviseren, rubbers en assen vervangen. Het chassis vooraan is nog goed, het achterste moet sowieso vervangen worden. Ik demonteer eerst alle onderdelen die er nog inzitten.

Het lege chassis zal daarna gezandstraald en gepoederlakt worden. Zo kan het weer jaren mee.

Kleinere onderdelen kunnen eventueel zelf voorzien worden van een nieuwe laag verf.

Man 1
Dit is de steekas, die ga ik opkuisen en herschilderen. Hij is nog mooi recht maar de rubbers moeten vervangen worden. Kijk deze is nog ok maar deze is al volledig samengedrukt. Wordt dus vervangen.

Man 1
Hier zie je ook dat dit rubber kapot is.

Man 1
En kijk hier, normaal zit er hier een stootrubber zodat deze draagarm hoger blijft zitten. Dan valt dit kogelgewricht er niet uit. Nu is dat wel gebeurd.

Man 1
Nu zit het op zn plaats maar er moet hier een rubber tussen zitten. Dat is volledig verdwenen.

Man 1
Kijk en ze hebben er ooit al aan gewerkt, dit is niet origineel. Deze rondel is er bijgeplaatst omdat de Mini, ondanks de hydrolastische vering, iets meer doorzakt vooraan door het gewicht van de motor. Daarom steken ze er dus vooraan een rondel bij om het verschil te compenseren.

Man 1
Dat is de veerbol.

Man 1
Die zal opnieuw gebruikt worden want die is nog in zeer goede staat. Bijna geen roest.

En ook de werking is in orde, die werd grondig getest bij de testrit.

Man 1
En hetzelfde doe ik nu voor het achterste chassis, ik haal alle onderdelen eruit en het chassis zelf is voor de vuilbak.

Maar dat gaat plots iets minder snel. De koppelingen voor de leiding van het hydrolastische systeem zitten goed vast.

Te veel kracht zetten kan voor schade zorgen dus Carl haalt er de grote middelen bij.

Man 1
Ja kijk voila. Iets die echt hard vast zit, kan je een beetje opwarmen en alles komt los.

Man 1
Voila, das ene kant, ik ga meteen ook de andere kant doen.

Man 1
Opwarmen tot het roodgloeiend is, is natuurlijk ook niet nodig hé. Eventjes is genoeg, kijk maar.

En ook de koppeling die door het chassis loopt moet er met zorg uitgehaald worden. Een beetje kruipolie doet hier wonderen.

Man 1
Dit is aluminium en als daar iets van oneffenheden of vuil op zit dan begint dat vast te lopen. En nu met wat kruipolie krijg je dat makkelijker los. Je kan dat volledig kapot draaien. Ijzer is sterker, dat is geen probleem maar aluminium kan je makkelijk beschadigen. Daarom dus kruipolie gebruiken. Dat reinigt ook een beetje zodus.

Het duurt niet lang voor het achterste chassis ontdaan is van alle onderdelen. Het chassis zelf vliegt bij het oud ijzer.

Voor Carl alle onderdelen gaat bestellen en samenzoeken, overlegt hij nog eens met de klant welke specifieke wensen die heeft.

De Cooper zal een rally replica worden van deze wagen, waar Rauno Altonen nog Europees kampioen mee werd.

Het is dus erg belangrijk dat alle details kloppen en er zoveel mogelijk met originele onderdelen gewerkt wordt.

Enkele dagen later kan Carl zijn eerste bestelling al gaan ophalen.

Man 1
Vandaag ben ik op weg naar Angloparts, dat is mijn leverancier voor onderdelen van engelse wagens. Mijn bestelling ligt klaar dus ik ga die ophalen. Er zitten wat grote stukken tussen dus ik ga die zelf ophalen.

Man 1
Dag Ronny.

Man 2
Dag Carl.

Man 1
Ik kom mijn bestelling ophalen.

Man 2
Ja.

Man 1
Maar ondertussen heb ik nog wat zaken nodig.

Man 2
Geen probleem, ik neem er even de catalogus bij dan kunnen we samen eens overlopen voor de Mini. Je had nog iets nodig voor de carburatoren zeker?

Man 1
Ja een revisieset voor de carburatoren. Eens kijken waar die staat.. Ja de 054224, tweemaal.

Man 2
Twee stuks, voila die staan erop. En ze zijn in vooraad.

Man 1
Dan voor de ophanging, alle rubbers die erin zitten.

Man 2
Ja. 53139, tweemaal. Ok dat is genoteerd. Dan ga ik de picking list hier afprinten. Misschien wil je eens meelopen tot in het magazijn?

Man 1
Graag.

Man 2
Dan kan je eens zien hoe alles georganiseerd is en heel onze stock eens zien.

Man 2
Voila, dit is het magazijn. Ieder onderdeel heeft zijn specifieke plaats. En op deze lijst kan ik zien waar ik de stukken moet gaan halen. 06I1, voila ja hier hebben we het eerste stuk. Dat is een spacer, het nummer staat er ook op. Dan de volgende DA09, das iets verder hier. Dat zijn dan de schokbrekers hier al. Die hadden we daarnet als extra erbij genoteerd.

Man 2
Voila en dat zijn de remslangen, daar heb je er twee van nodig hé?

Man 1
Ja dat zijn de achterste.

Man 2
Voila, die kunnen er ook al bij.

Man 2
Dat zijn de rubbers voor de onderste draagarmen, daar heb je er vier van nodig.

Man 2
Voila, vier stuks.

Man 2
Ok dan schuiven we weer op.

Man 2
Dat is de hydrolastische vloeistof voor de ophanging van de Mini. Die zetten we er ook bij. En dan hebben we nog een paar grotere stukken nodig, zoals de dorpels en het subframe.

Die liggen op een andere locatie, daar gaan we nu naartoe.

Man 1
Das goed, ik volg u.

Man 2
Eerst eens kijken voor dat subframe. Dat zou hier moeten liggen op FE.

Man 2
FE09… Voila hier.

Man 1
Ja, nagelnieuw.

Man 2
Die had je nodig hé?

Man 1
Ja.

Man 2
Eventjes uithalen. Heb je hem vast?

Man 1
Ik heb hem, ja.

Man 2
Voilà, die nemen we straks mee. En dan hebben we nog de dorpels op de FC, daar zijn we vlakbij.

Man 2
Voilà, dat is de dorpel die je nodig hebt hé?

Man 1
Ja inderaad, één twee drie vier. Klopt.

Man 2
Voilà, dat is goed.

Alles wat in stock was, hebben ze nu verzameld. Samen laden ze dit in de auto, zo kan Carl alvast weer aan de slag.

Man 2
Ik ga binnen de administratie doen en ik zie je zo meteen terug binnen hé Carl.

Ze overlopen de onderdelen die nog bijbesteld moeten worden. Eens die ook binnengekomen zijn worden ze verzameld in het magazijn en daarna verzonden naar Carl.

En zo kan Carl in de volgende afleveringen van DIY on Wheels starten met de revisie.

De carburatoren zijn als eerste aan de beurt.

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.