Logistieke sector en bouwsector slaan handen in elkaar

Bouwhubs om vertraging goederentransport tegen te gaan

Nieuwe concepten in de bouw zoals Just in Time (JIT) en de toename van renovatieprojecten zorgen voor meer kleine deelladingen en frequentere leveringen naar verschillende werven. Er is op een bouwwerf doorgaans niet veel ruimte voorzien voor de opslag van materialen. De beladingsgraad van bouwgerelateerd vrachtverkeer is bijgevolg erg laag. De logistieke kosten van een bouwproject bedragen gemiddeld 8 tot 15%. Daarbovenop komen nog 8% tot 10% aan kosten omwille van efficiëntieverlies. Bovendien zorgen de steeds drukkere wegen, lage-emissiezones en verbod op zware bedrijfsvoertuigen in een stad ervoor dat werfvrachten steeds moeilijker op hun bestemming geraken. Om hiervoor oplossingen te vinden is er nood aan nieuwe logistieke concepten. VIL start daarom in samenwerking met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB) een project dat de mogelijkheden van bouwhubs zal onderzoeken. Vijftien bedrijven nemen deel aan dit project. Een bouwhub is een ontkoppel- en verzamelpunt voor goederen van en naar verschillende werven. Goederen en materialen worden op die manier dichter bij de werf in een lokaal voorraadpunt verzameld. Naast slimme consolidatie kunnen deze hubs ook gebruikt worden voor ‘value added logistics’, zoals premontage en prefabricage van materialen, het aanmaken van werfpakketten, of het gesorteerd verzamelen van bouwafval.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.