Hoe starten met een lege autobatterij

In deze tip leer je hoe je een lege autobatterij opnieuw een boost geeft met startkabels. In principe kan je niet veel verkeerd doen, maar er zijn toch wel een aantal belangrijke aandachtspunten. Breng er eerst en vooral een donorauto bij met een goed opgeladen accu. Zet de auto’s neus aan neus zodat je er straks makkelijk bij kan met de startkabels. Zet de auto uit, en open de motorkap.

Transciptie 

Je hebt autopech door een lege batterij ? Ga dan als volgt aan de slag.


In prinicipe kan je niet veel verkeerd doen, maar er zijn toch wel een aantal belangrijke aandachtspunten. Breng er eerst en vooral een donorauto bij met een goed opgeladen accu. Zet de auto’s neus aan neus zodat je er straks makkelijk bij kan met de startkabels. Zet de auto uit, en open de motorkap.
Leg standaard wat handschoenen in flexgrip uitvoering in de auto. Zo werk je steeds met propere handen. En uiteraard heb je startkabels nodig : ze verschillen in kleur ; rood en zwart. Gebruik wel een type die over een voldoende, dikke koperen kern beschikt. Een dunnere uitvoering zou kunnen smelten. Kijk alvast in de handleiding van je wagen voor alle info. Elke kabel heeft aan elk uiteinde een koperen klem, die je op de polen van de autobatterij vastzet.
Open de motorkap van de pechauto. De batterij zit meestal afgedekt met een beschermplaat. Verwijder deze. Let op, voor je aan de slag gaat met de kabels, let je erop dat de wagens elkaar niet raken. De elektrische kring die je straks maakt, mag enkel via de kabels geleiden. Schakel zeker alle stroomverbruikers van de pechauto uit.
Bij de donorauto schakel je nog de lichten aan : dit helpt piekspanning te voorkomen als je straks de auto’s terug aan de gang krijgt. Anders riskeer je beschadiging aan de elektronica van de wagen.


Haal nu ook de beschermkap van de batterij van de donorauto. Het is daarna tijd om de auto’s aan elkaar te koppelen ; neem er de rode pluskabel bij en start de aansluiting eerst bij de pluspool van de pechtauto. Zorg dat de klem er stevig opzit en er niet af kan vliegen. Verloop daarna met de pluskabel naar de donorauto, en sluit ook hier aan bij de pluspool van diens accu.
Daarna ga je aan de slag met de zwarte kabel. Die sluit je nu eerst aan op de negatieve pool van de donorauto. Wie zijn oor te rade legt bij auto-experts, kan te horen krijgen dat er bij het connecteren aan deze minpool een minimale kans bestaat op kleine vonkjes. Als alternatief sluit je de negatieve pool dan aan op de massa van de auto; bijvoorbeeld een metalen deel van de motor of een ongelakt carrosserie-onderdeel. Aangezien autofabrikanten de batterijen zo ontwerpen dat de plus- en minpool bereikbaar zijn om er de kabels op aan te sluiten, is dit wel degelijk conform de voorschriften. Hier zit de minpool alvast ver weg van de batterij ; maar dat is eerder omwille van het technisch design van de motorkap. In ons geval sluiten we de zwarte minkabel aan op deze minpool van de accu.
Vervolledig de kring door de minkabel nog aan te sluiten op de minpool van de pechauto.
Let tijdens het plaatsen van de kabels er altijd op dat de klemmen elkaar niet raken om kortsluiting te vermijden én plaats nooit de klemmen van beide kabels gelijktijdig op dezelfde accu. De startkabels mogen ook de ventilator of ventilatorriem niet raken.


De donorwagen is opnieuw gestart, tijd om het te proberen bij de pechauto. Het kan zeker geen kwaad om de motor dan nog enkele minuutjes te laten draaien, waarna je de kabels dan opnieuw kan verwijderen. Het belangrijkste is dat je pool per pool afkoppelt. Start met zwart bij de pechauto, en herhaal bij de donorauto. Daarna koppel je de rode kabel nog los.
Vergeet voor je wegrijdt de beschermkappen niet terug te monteren bij beide wagens. Nadien is het aan te raden dat je met de pechauto nog een halfuurtje rijdt langs de autostrade of vlot rijdende secundaire wegen. De startkabels hebben de accu dan wel een energieboost gegeven, maar de batterij moet zich nog met zijn dynamo wat meer opladen tijdens het rijden om op volle sterkte terug te keren.
Om de batterij van je wagen minder te belasten, vermijd je best dat de auto te lang stilstaat of dat je er louter korte ritjes mee maakt. Zet de wagen ook binnen bij vriesweer. En voor een optimale werking van je accu, laat je ook die controleren tijdens het jaarlijks onderhoud.
Wil je nog meer tips ontdekken ? Schrijf je dan zeker in op ons gratis online magazine.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.