Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 14 - Revisie versnellingsbak 2

De Engelse oldtimer - Ep. 14 - Revisie versnellingsbak 2

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

Carl is ondertussen volop bezig met de revisie van de versnellingsbak.

In de vorige aflevering plaatste jij de schakelmechaniek en nieuwe synchro’s. Nu kan het differentieel er terug op.

Man 1
Nu monteer ik eerst de lagers van het differentieel. Het differentieel zelf komt hier.

Man 1
En hier moeten dus twee nieuwe lagers op. Even de lagers erbij nemen. Die moet ik er met de pers oppersen.

Man 1
Voila ik leg die nu voorlopig op zijn plaats. Die zal dan gecentreerd worden met de dikteplaatjes die ertussen moeten. En ook met de zijkappen die erop komen zal die nog gecentreerd worden. Ik ga nu eerst de dichting monteren en het deksel er op zetten. Niet volledig opspannen en dan centreren door deze kant en deze kant op te spannen. Als die vast zitten mag het differentieel volledig vastgezet worden.

Man 1
Dit zijn de dikteplaatjes die er al in zaten. Aangezien het differentieel niet vervangen wordt, enkel de lagers, zal ik dezelfde gebruiken om te centreren. Kijk want je ziet dat je hem zo kan monteren maar ook zo. Hij zal zowiezo draaien. Je kan hem ook aan de andere kant leggen. Maar hij moet echt wel gecentreerd zitten, mooi in lijn met de versnellingsbak.

Man 1
Deze twee dichtingen smeer ik ook weer eerst in met wat vloeibare pakking.

Dat is vooral omdat ze mooi op hun plaats zouden blijven kleven tijdens het monteren van het deksel straks.

Man 1
Met die pakking moet ik wel goed doordoen. Na een kwartier is die opgedroogd en kan je niets meer doen. Niet teveel treuzelen dus.

Man 1
Lichtjes opspannen dus omdat ik nog het differentieel in het differentieelhuis moet centreren.

Man 1
In deze twee flenzen, waar de cardans later inkomen, zitten er dichtingen. Dat is een zwak punt bij de Mini want daar lekken ze meestal olie. Hoe komt dat nu? Kijk dit is de oude dichting. Als je niet veel rijdt, wordt die helemaal hard. En dan dicht die niet meer goed af. Nieuwe dichtingen zijn veel soepeler en dichten dus beter af. Eigenlijk moet er ook gereden worden zodat die dichting gesmeerd wordt. Als je goed kijkt dan zie je dat daar groeven in zitten. Dat zijn kanaaltjes die de olie terug brengen naar de versnellingsbak. Er moet olie tot hier komen, de dichting smeren en dan wordt die door het draaien van de cardan terug naar binnen afgevoerd. Als dit hard wordt, zoals deze die er in zaten, dan doet ie zijn werk niet meer. De groeven zijn ook weggesleten. Dan heb je dus een lek. Altijd nieuwe dichtingen monteren dus.

Man 1
Nu ga ik eerst de borgringen met een beetje vet op hun plaats kleven.

Man 1
Ik ga nu eerst het differentieelhuis volledig opspannen, alles zit nu op zijn plaats.

Man 1
Deze op 30nM en deze op 60, ze zijn iets groter dus je mag er iets meer macht op zetten.

Man 1
En nu de rest opspannen op 30.

Man 1
Nu kan ik een deel van het schakelmechanisme monteren. Eerst wat vet aanbrengen. Waarom? Deze draait niet mee in de olie maar zit hier in een bus. Later zal je er ook niet meer bijkunnen om te smeren. Dus nu goed insmeren met vet zodat die toch een heel eind gesmeerd blijft. Hier zit er wel een smeernippel maar die is niet echt toegankelijk want de uitlaat zit er voor. Je kan die éénmaal smeren voor montage maar daarna niet meer.

Man 1
Deze wordt verbonden met een systeem die hier komt en daar dan uit. Die ga ik nu monteren.

Man 1
Deze ook weer op moment aanspannen. Ditmaal op 30.

Man 1
Hier zie je nu de werking. Achteruit, derde en vierde versnelling, eerste en tweede versnelling.

Man 1
Nu eerst de rest van de schakelmechaniek monteren. Dit zit er ook nog tussen.

Man 1
Nu de mechaniek hier bovenaan monteren.

Man 1
Dit zal ik ook overvloedig invetten want dit kan nadien niet meer gesmeerd worden.

Man 1
De overschot kuisen we dan wel af.

Man 1
Dit span ik ook weer op op moment.

Man 1
Nu kan ik het zijdeksel monteren, ook weer met een pakking. In dit deksel zit de mechaniek van de kilometerteller en de snelheidsmeter, dat is dezelfde kabel.

Man 1
De mechaniek mooi in lijn zetten.

En dan pas het deksel op zijn plaats duwen en vastzettten.

Man 1
Nu moet ik ook de twee kogels installeren die het schakelmechanisme op zn plaats houden. Zo blijft die in versnelling en springt er niet uit. Daarvoor moet ik de versnellingsbak kantelen.

Man 1
Ik laat er eerst wat olie in lopen.

Man 1
Nu ga ik de versnellingsbak weer vastmaken aan de tafel. Zo kan ik de rest monteren zodat dan later ook de motor er weer op kan.

Man 1
Dan moet ik alleen nog deze grote moeren borgen.

Man 1
Nu nog alles insmeren met olie.

Man 1
Dat is vooral tegen het oxideren want het duurt nog een eind tegen dat de motor helemaal klaar zal zijn en in de motor zal zitten.

Er is nog één onderdeel dat vervangen moet worden.

Man 1
Wat ik nu ga vervangen is het naaldlagertje van het tussentandwiel. Dat was nog niet gebeurd want ik had dat laten zitten omdat ik nog geen nieuw gevonden had. Ik kon ook het risico niet nemen om het eruit te halen en te breken en dan geen nieuw te vinden. Het was nog bruikbaar maar ik ga het toch vervangen, het is ondertussen binnen gekomen.

Man 1
Om dit er nu makkelijk uit te krijgen want dit zit redelijk hard gespannen in het aluminium, ga ik dit stuk wat opwarmen.

Door het opwarmen zal de aluminium een beetje uitzetten. Zo kan het lager er makkelijker uit.

Met een lagertrekker gaat dit snel en zonder beschadigingen.

Ook om het nieuwe lager te plaatsen kan je best de opening weer opwarmen. Het lager kan dan makkelijke gemonteerd worden met een hamer en een dop met de gepaste afmetingen.

Dan de circlip er weer op zodat hij mooi blijft zitten. Deze krijgt ook nog een tikje zodat die goed in de voorziene groef komt te zitten.

Man 1
Nu het tussentandwiel er terug op.

Man 1
En nu ga ik voorlopig het deksel terug monteren om de afstand hiertussen te bepalen. Daarvoor moet ik er ook al de juiste dichting tussensteken omdat die ook een bepaalde dikte heeft natuurlijk.

Man 1
Die ga ik nu ook voorlopig opspannen zoals het moet, op 30 newton dus. Dan pas kan ik kijken of de speling correct is.

Man 1
Voila nu is hij correct opgespannen en kan ik kijken of de speling goed is. Dat moet tussen 0,10 en 0,15 mm zijn. Kijk, 0,10 gaat er al zeer makkelijk tussen. Ik probeer eens met 0,30.

Man 1
0,30 kan er ook tussen dus er zit teveel speling op. Het is niet de juiste dikte-ring. Je ziet dat die wat weg en weer kan. Dat is ook wat we hoorden rammelen tijdens het proefrijden met de Mini. Die moet ik dus vervangen. Eerst opmeten en dan een andere kiezen, ik heb er hier genoeg liggen om te wisselen.

Man 1
Die dus eerst opmeten. En dan een paar andere zoeken hé. Die een paar tienden minder dik zijn dan deze.

Man 1
Met deze zou het moeten lukken.

Man 1
Nu het deksel opnieuw monteren.

Man 1
Nog eens nameten met 0,15mm. Kijk, de speling is weg als ik er een maatje van 0,15mm tussensteek. Dat is perfect.

Man 1
Nu mag het deksel er weer af want de motor moet er eigenlijk eerst op. Pas als de motor klaar is en erop staat monteer ik het koppelingshuis.

De versnellingsbak zelf is klaar. Ook de versnellingspook en de overbrenging krijgen nog een revisie.

Man 1
Kijk wat ik hier allemaal vind. Een een vijs. Een borgring. Niet van dit onderdeel maar ze liggen er toch in.

Man 1
Ik ga dit eerst allemaal kuisen en ontvetten.

Man 1
Dit is een nieuw onderdeel, dit is het oude. Deze ga ik ook vernieuwen maar dat doe ik pas later als ik het geheel monteer in de wagen. Dan kan ik dat monteren, nu is het nog niet nodig. Dit ga ik eerst grondig invetten, voor ik de as er weer insteek.

Het duurt niet lang voor de overbrenging volledig klaar is. Carl monteert deze voorlopig op de versnellingsbak om het schakelmechanisme en de versnellingen één voor één te testen.

Man 1
Nu kan ik de versnellingsbak testen. Zo kan ik zien of ik alle versnellingen kan nemen, zowel opschakelen als terugschakelen en de achteruit. De bediening zit hier.

Man 1
Hier zit het eerste scharnierpunt. Daar zit het tweede. Hierin. Dit bedient de bovenkant hier. Hier zit nog een scharnierpunt. En die loopt tot aan de selecteur in de versnellingsbak. Nu probeer ik de eerst versnelling. Dus gewoon naar links. Links en dan naar eerste. Je ziet dat deze zich al verplaatst en zich daar klaarzet in de selecteur van de eerste versnelling. Voila. Dat is de eerste versnelling. Nu draait ie in eerste versnelling. Nu naar tweede. Dat is de tweede versnelling.

Man 1
Nu terug in neutraal. En derde.

Man 1
Vierde. Alle versnellingen werken. Derde. Tweede.

Man 1
Eerste.

Man 1
En de achteruit, voila. Achteruit.

Nu alle versnellingen werken kan Carl de motor verder opbouwen. Maar dat zie je in de volgende afleveringen van DIY on Wheels.

DIY on Wheels gaat er even tussenuit in de zomermaanden. Maar achter de schermen zijn we volop bezig aan de opbouw van de Mini. Benieuwd hoe dat verloopt? Volg dan vanaf begin september de nieuwe afleveringen op Dobbit TV.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.