Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 12 - Revisie motorblok deel 2

De Engelse oldtimer - Ep.12 - Revisie motorblok deel 2

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de vorige aflevering trokken we samen met onze garagist Carl naar het motorrevisiebedrijf.

 


De cilinderkop van de Cooper kreeg nieuwe klepgeleiders. En ook de kleppen en de klepzittingen werden geslepen.

 


Ondertussen werd het motorblok voorzien van nieuwe bussen en opnieuw geboord en gehoond.

 


In deze aflevering wordt alles weer gemonteerd. We beginnen met het motorblok dat nog eens proper gewassen werd voor de assemblage.

 

 


Man 1
Nu gaan we de nieuwe nokkenasbussen monteren. Die moeten wel juist liggen want daar zit een gaatje in en dat moet mooi op het oliekanaaltje passen. Dat zorgt dan voor de olie toevoer die de nokkenas zal smeren.
Deze worden mooi recht tot op hun plaats getikt. Bij de tweede en de derde is er nog een belangrijk aandachtspuntje.

 

 


Man 1
Hier zie je dat het toevoerkanaal voor de olie gemerkt is op het blok zodat het gaatje perfect op het kanaal past.
Met een lampje kan je de positie nog eens dubbelchecken.

 

 


Man 1
Hier zie je dat het oliekanaal volledig open is.
Dan kan de nokkenas weer op zijn plek.

 

 


Man 1
De nokkenas werd ondertussen ook gecontroleerd. Alle nokken hebben nog de juiste maat. Die komen soms helemaal afslijten maar deze zijn goed, we gaan de nokkenas hergebruiken.


Man 1
Voilà, die is ook gemonteerd.
Voor de volgende stap hebben we de pistons nodig. Die worden allemaal voorzien van nieuwe veren.

De drijfstangen moeten ook nieuwe lagers krijgen.

 

 


Man 1
Dit is een oude lager, dit is het nieuwe. Je ziet het verschil hé. De nieuwe is ook iets dikker. Waarom. De krukas werd geslepen naar de eerste oversize maat. Dus om de dikte van het materiaal dat weggenomen werd van de krukas te compenseren. Maar dit is dus het verschil tussen de oude en de nieuwe.


Man 1
Nu gaan we de zuigerveren monteren. Er zijn drie compressieveren, één bovenaan en twee onder. En dit is de olieschraapveer, dat is de veer die aan de onderkant zit. Deze trekt de olie terug naar beneden vanaf de bovenkant van de cilinderwand. Zo komt er bovenaan geen olie uit en is er geen overmatig olieverbruik. Die moeten allemaal juist zitten en de volgorde moet gerespecteerd worden.
Terwijl de pistons allemaal klaargemaakt worden gaan we eens kijken bij de krukas.

 

 


Man 1
Nu gaan we de krukas balanceren. Waarom? Als de ene kant wat zwaarder is dan de andere kant, dan heb je een onbalans in je motor en ook trillingen. In de fabriek wordt dat niet gedaan maar bij een revisie is dit toch aan te raden. De motor zal soepeler draaien als het gewicht in balans is. Als dit zwaarder is dan dat krijg je trillingen.


Man 2
Ik heb de krukas opgespannen in de machine. Deze twee blokken zullen de trillingen registreren. Die zijn zeer gevoelig, dus iedere trilling die door de krukas wordt veroorzaakt gaat naar de machine. Zo kan ik aflezen waar het zwaarste punt is en ik wat kan wegnemen zodat de trillingen weg zijn.


Man 2
De krukas wordt getest bij een snelheid van 1700 toeren.


Man 2
Dat kan ik dubbelchecken met dit meettoestel.


Man 2
Voila, 1700 toeren. Ik ga nu eerst de voorkant uitbalanceren.


Man 2
Je ziet dat de meter reageert. Ik draai nu tot ik het zwaarste punt vind.


Man 2
Wanneer deze meter, hier, op 0 staat, dan heb ik het zwaarste punt gevonden.


Man 2
Met deze knop kan ik nu bepalen hoeveel gewicht er moet weggehaald worden. Dat is zeer minimaal want de wijzer staat nog in het groen. Ik kan hem nu een klein beetje lichter maken zodat de wijzer mooi op 0 blijft staan.
Het volstaat hier al om gewoon wat metaal weg te boren met een metaalboor. Daarna wordt de test herhaald.

 

 


Man 1
Ondertussen is de krukas volledig gebalanceerd, ook met de poelie en het vliegwiel er op. Van de poelie is ook een klein beetje materiaal weggehaald. Nu is deze poelie gebalanceerd op deze krukas met dit vliegwiel. Hier mag niets meer verwisseld worden want deze lijn is nu volledig in balans.


Man 1
Nu kunnen we de krukas monteren in het motorblok. Daarvoor gebruiken we ook nieuwe lagers. En dit zijn de nieuwe lagers om de axiale speling weg te werken, die komen hier. Dat zijn uiteraard ook nieuwe.
De lagers worden voorzien van olie én vet. Zo ben je zeker dat deze gesmeerd worden bij het opstarten van de motor, ook al heeft deze na revisie nog een lange tijd stilgestaan, waardoor de olie reeds opgedroogd is.

 

 


Man 1
De middelste hoofdlager wordt eerst gemonteerd om de krukas te centreren samen met die axiale lagers.


Man 1
Nu wordt het hoofdlager vastgezet op 83 newtonmeter zoals voorgeschreven in het werkplaatshandboek.
Zo zit de krukas goed vast én op de correcte positie. Daarna kunnen de andere lagers geplaatst en vastgezet worden.

 

 


Man 1
Ook altijd eens manueel laten ronddraaien, zo zie je of er nergens iets spant of wringt. Maar het ziet er goed uit.


Man 1
En nu kunnen we de pistons monteren.


Man 1
Je ziet hier ook dat alle drijfstangen vooraf gemerkt werden. Zo steken we ze zeker weer allemaal op hun originele plaats terug. Dit is de eerste. De eerste cilinder is altijd die aan de kant waar de distributieketting zit.
Alles wordt weer goed gesmeerd zodat de montage vlot gaat.

 

 


Man 1
De compressieveren worden zo gepositioneerd, dat ze niét allemaal op één lijn zitten. Ze zitten op 120 graden verschil van elkaar, de sluitringen weliswaar.


Man 1
Met dit toestelletje worden de veren samengedrukt, in één vlak met de piston. Dat maakt het monteren in de cilinder makkelijker.
De piston wordt helemaal tot in de cilinder geduwd en daarna vastgemaakt aan de krukas.

 

 


Man 1
Deze worden ook weer opgespannen op het juiste moment, voorgeschreven in het werkplaatshandboek. Op 64 newtonmeter.
Terwijl de pistons één voor één in de cilinders gemonteerd worden, kan ook de cilinderkop afgewerkt worden.

 

 


Man 2
De laatste bewerking die ik nog moet doen voor ik de cilinderkop terug kan monteren, is die nog vlakken zodat die mooi aansluit op het blok, dat ook gevlakt werd. Ik ga nu de machine instellen zodat ik zo weinig mogelijk van de cilinderkop moet wegnemen. Ik zet de beitel tot er net tegen.


Man 2
Eerst een kleine controle uitvoeren om te zien of ik nergens iets raak en de beitel overal goed kan passeren.


Man 2
Voila de aanslagen zijn ingesteld.


Man 2
Ik ga beginnen met 3/100 weg te nemen en dan zie ik straks als er nog meer weggehaald worden.


Man 1
Zo weinig mogelijk maar het moet vlak zijn.


Man 2
Inderdaad.


Man 2
De beitel heeft nog maar enkel hier en hier geraakt dus ik moet nog meer wegnemen.
Het vlakken wordt telkens in kleine stappen gedaan, net zoals bij het motorblok. Zo wordt er vermeden dat er meer materiaal dan nodig zou weggenomen worden.

 


Aan het blinkende oppervlak kan je nu zien dat de cilinderkop volledig gevlakt is.

 


De volgende stap is het monteren van de kleppen.

 

 


Man 1
Nu gaat hij de kleppen monteren in de cilinderkop. Hij zal ook de klepveren vervangen. Dit zijn de oude en dit zijn de nieuwe. Kijk hoeveel ze verschillen in hoogte. Die vervang je ook best altijd. De onderlegplaatjes gaan we ook vervangen want er zat er zelfs eentje tekort in. Ik heb dus 8 nieuwe besteld. Die zitten hieronder, om de middelste klepveer op zijn plaats te houden. Deze zitter er dan boven. En deze clavettes houden dan de klep op zn plaats. Een gewone Mini heeft maar één veer, de Cooper S heeft er twee.


Man 2
Ik doe wat olie aan de klepsteel zodat die vlot in de klepgeleider glijdt.


Man 2
En dat doe ik voor alle 8 kleppen.


Man 2
En de kleppen zitten uiteraard op de plaats waar we ze voor gerodeerd hebben. En dan ga ik de dichtingen monteren maar ik mag het onderlegplaatje niet vergeten want dat is dunner dan de dichting.


Man 2
Die duw ik tot helemaal op het einde. Die dichting moet de olie van de klepsteel afstrijken zodat er geen olie terugloopt naar de cilinder en de wagen geen blauwe rook produceert.


Man 2
En nu enkel nog de veren monteren.


Man 2
Nu kunnen we de veren monteren op de kleppen.


Man 2
De plaatjes er bovenop.


Man 2
En met een handig tangetjes kan ik de clavettes op hun plaats duwen. We laten het toestel voorzichtjes omhoog komen en de veer zit op zijn plaats.
En zo worden alle kleppen terug gemonteerd. Het motorblok is ondertussen ook helemaal klaar en Carl kan ze nu beide terug meenemen.

 


Het opbouwen van het motorblok zal hij zelf doen maar daarvoor moet hij eerst de versnellingsbak reviseren.

 


Hoe dat in zijn werk gaat zie je in de volgende afleveringen van DIY on Wheels.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.