Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 5 - Demontage ophanging

De Engelse oldtimer - Ep. 5 - Demontage ophanging

Transciptie 

In deze reeks volgen we de restauratie van een Austin Cooper S uit 1964.

De demontage is volop aan de gang en in de vorige aflevering werd alles vrijgemaakt om het motorblok er uit te kunnen halen.

Man 1
Nu de motor eruit is kan je goed het voorste subframe zien zitten, waarde volledige ophanging aan gemonteerd is. Dat is dit zwarte, vierkante onderdeel. Daar rust de motor op en hangt alle mechaniek aan. Dat zal ik nu losmaken van de carrosserie.

Man 1
Eerst de batterijkabel losmaken van het chassis.

Man 1
Voila, die zit niet meer in de weg. Kga nu eerst de voorste bouten lossen, waar ook de trekogen aanhangen om de wagen te slepen. De sleepogen dus.

Daarna kan Carl onderaan de achterste bouten losmaken die het chassis aan de carrosserie verbinden.

Man 1
Voila de onderkant is los. Ik ga nu eerst de hydrolastische leidingen losmaken want die lopen door het chassis.

De flexibele leiding van de ophanging is door het chassis verbonden met de vaste leidingen die naar de achterwielen lopen. Deze moeten voorzichtig losgemaakt worden om later zeker nog hergebruikt te kunnen worden.

Nu die losgekoppeld zijn, kunnen ook de bouten losgemaakt worden die het chassis bovenaan nog vasthouden.

Maar voor hij de laatste lost, voorziet hij nog wat steun.

Man 1
Ik ga hier wel eerst een krik onder zetten.

Man 1
Viola, het voorste chassis is gedemonteerd. Die zal ik dan in een latere fase ook een volledige revisie geven.

Man 1
Nu ga ik de volledige stuurkolom demonteren en ook het stuurhuis, die onder het chassis gemonteerd zat. Dat doe ik door die bouten te lossen, dan is de stuurkolom al los. Deze moeten ook los. En met deze bouten kan ik het stuurhuis dan losmaken.

Man 1
Voor ik de stuurkolom volledig demonteer, maak ik eerst de elektriciteit hier los.

Daarna kan het stuurhuis losgemaakt worden.

Man 1
Hier kan je goed zien dat een Mini makkelijk om te bouwen is van linksgestuurd naar rechtsgestuurd of omgekeerd. Het is een perfect spiegelbeeld.

Man 1
Dat is het.

Man 1
En hier zie je dat het stuurhuis ook nog wat aandacht zal nodig hebben.

Man 1
Dit zal dan ook gereviseerd worden.

En hier zie je nog eens de ophanging vooraan: het chassis waar de motor in rust, de ophanging links en rechts die eraan vasthangt én ook het stuurhuis.

Om nu makkelijk te werken achteraan, draait Carl de Cooper naar zich toe. Handig werken zo met dat karretje!

Man 1
De volgende stap is het achterste subframe losmaken. Wat moet er nu gebeuren? Hier zitten twee bouten in de carrosserie en hier ook. De remleiding moet los, de handremkabel ook. De schokdempers, of beter het schokdempersysteem want het is gewoon een veer, die moet los. Maar daarvoor moet ik eerst beide benzinetanks verwijderen.

Man 1
Het is een Cooper S dus die heeft twee tanks. De rechtertank was eerst een optie. Later zat die er standaard al op maar de Cooper S had sowieso twee tanks om meer benzine te kunnen meenemen. Het verbruik was ook iets hoger hé.

Man 1
Nu eerst de batterij eruit halen en ook de batterijkabel losmaken want die moet door de carrosserie weggehaald worden van het chassis.

Man 1
Je ziet ook dat de massakabels loszit, das ook een probleem. Als die loszit begint het hieronder te oxideren. Het starten zal moeilijker gaan omdat er teveel weerstand ontstaan is en hij dus trager zal starten. Ik zal er dus ook moeten voor zorgen dat dit mooi zuiver is en er een goeie massaconnectie is.

Man 1
Dit is dus de batterijkabel die door de carrosserie moet maar je ziet dat de vijs hier al verbrand is door te warm te worden. Dat ga ik niet meer loskrijgen maar ik ga moeten vernieuwen dus voor het gemak kan ik nu de kabel gewoon doorknippen.

Man 1
Nu kan ik de rechter benzinetank eruit halen. Ik moet wel eerst de leiding lossen die van rechts naar links loopt. Dan kan ik ook de linkse tank uithalen en dan heb ik toegang tot de bouten die het chassis vasthouden.

Man 1
Zo dat is de eerste tank. In een latere fase van de restauratie ga ik er dan eens met een kleine camera in kijken of er nergens roest is. Hij ziet er goed uit aan de buitenkant maar er kan binnen water gezeten hebben of condens. Dat ga ik dan controleren voor ik de tank terug monteer.

Indien nodig kan de binnenkant van de tank dan ook behandeld worden. Nadat de roest verwijderd is, wordt er aan de binnenkant een nieuwe coating voorzien zodat de tank terug bruikbaar is.

Man 1
Dit is de ontluchting. En voila, nummer twee.

Man 1
Hier kan je zien dat bij een vorige restauratie de kofferruimte al eens herschilderd werd, want ze hebben de bouten meegeschilderd. Dit zijn de twee bouten die het subframe vasthouden achteraan en ze zijn gekleurd, dat kan origineel niet. Hier kan je dan ook zien dat de tweede tank een optie was die erbij gemonteerd was. Dit zijn vijsjes en de andere kant is gelast. Deze beugel werd er later bij gemonteerd om de tank te ondersteunen.

Man 1
Nu moet ik de benzinepomp demonteren want die hangt aan het subframe vast.

Man 1
En nu de leidingen lossen van de hydrolastische ophanging. Eerst deze twee grote moeren hier.

Man 1
Nu ga ik de spatlappen verwijderen omdat die een beetje in de weg gaan zitten bij het demonteren van het chassis. Ik ga ook het beugeltje weghalen die de smeernippel beschermt.

Man 1
Op de latere Mini’s hebben ze dit niet meer geplaatst. Enkel bij de eerste generatie.

Man 1
Hier zie je nu de bouten waarmee het subframe vasthangt aan de carrosserie.

Man 1
Hier heb ik nu toegang tot de twee bouten, je kan ze hier goed zien zitten. Die bevestigen het subframe aan de carrosserie. En hier achteraan ook. Één, twee. Dat subframe hangt eigenlijk vast met 8 bouten. Nu moet ik eerst de veer losmaken langs de binnenkant van de koffer.

Man 1
Nu moet ik de voorste bouten van het subframe lossen.

Man 1
Die zitten los, gelukkig! In de meeste gevallen breken die af…

Man 1
En nu die aan de andere kant.

En zo is het achterste chassis helemaal losgemaakt van de carrosserie. Of toch bijna…

Man 1
Voor ik alles laat zakken, mag ik de handremkabel niet vergeten.

Man 1
Voila: het complete achterchassis van een Mini.

Man 1
Hier kan je nu ook goed de schade zien van de uitlaat die het schterchassis geplooid heeft. Het is hier en hier geplooid, het staat helemaal niet meer haaks.

Man 1
Om te controleren of een chassis nog recht is, kan je het het best opmeten in een kruis. Ik weet dat deze krom is, maar ik ga hem toch eens meten zodat je het verschil kan zien. Hier meet ik 89cm.

Man 1
En hier meet ik 90cm dus dat scheelt 1cm dat het subframe uit de haak staat. Daardoor staan ook de wielen scheef, ik kan er dus niets meer mee doen. Maar dat wist ik al door de schade die de uitlaat veroorzaakt heeft. Ik meet ook het voorste chassis eens op. Zo kan ik zien of de wagen bvb. vroeger ooit een ongeval heeft gehad.

Man 1
79 cm.

Man 1
En hier ook 79cm, die is perfect haaks. Die kan ik dus hergebruiken, het achterste mag in de vuilbak.

Man 1
Nu ga ik de motorruimte helemaal leegmaken. Ook de leidingen van de hydrolastische vering, die achteraan hangen, zal ik met veel zorg demonteren want je kan die niet nieuw kopen. Ik moet wel eerst de remleidingen lossen, zodat we toegang krijgen tot de leidingen van de hydrolastische vering.

Man 1
Hier liggen nu de twee subframes die ik uit de Mini gehaald heb. De carrosserie staat nu apart en hier de subframes waar de mechaniek van de ophanging volledig aan gemonteerd is. Ik heb het al gehad over de hydrolastische vering en hier kan je nu goed zien met de leidingen erbij hoe dat systeem werkt. Dat werkt met twee veerbollen, eigenlijk vier, voor en achter, links en rechts. De voorste is verbonden met de achterste, zowel links als rechts. Dat zijn twee aparte circuits. Als er één wiel inveert of ingeduwd wordt – kijk je kan het nog zien, er komt nog wat vloeistof uit. Die wordt via deze leiding gepompt naar het achterwiel, dat zal uitveren. En als ze nu alletwee worden ingeduwd? De vloeistof kan niet samengedrukt worden maar de stikstof wel. Dus in zo een veerbol zit er bovenaan stikstof en onderaan de vloeistof. Een gas kan je samendrukken, vloeistof niet. En daardoor heeft de Mini een zeer aangename wegligging.

Man 1
Hier op deze foto, dit is mijn Mini tijdens een rally, kan je goed zien hoe die wielen werken. De kant is volledig ingeveerd, deze kant volledig uit. Daardoor blijft de Mini altijd mooi recht, waardoor je een perfecte wegligging hebt.

Man 1
Dit systeem werd gebruikt voor de Mini’s in de jaren ‘60. Latere Mini’s en ook de hele eerste – het systeem was niet klaar voor productie – hadden een ander systeem. Dat was een systeem met een rubberen bal, dat was de vering. Daar zat zo een ‘trompet’ op en dat zat zo in de draagarm. Dat is natuurlijk keihard om te rijden, het comfort van de Mini was weg. De Mini’s waar ze rally mee reden waren wel nog aangepast. Wat deze ze ermee? Op het nieuwe systeem was er een schokdemper bij op die draagarm. Hier zit dat er niet op maar ik ga het er wel bijmonteren met ook een bijkomende steun in de carrosserie. Dat was al voorzien in dit wagentje, daar zitten al vier bouten in dus gewoon daarop monteren. Dit rubber wordt ook vervangen door een groter exemplaar. Ze noemen dat ‘bumpstops’ - om de schokken extra op te vangen dus. In combinatie met die schokdempers zal dat een zeer comfortabele Mini worden om rally te rijden, om zeer vlug te rijden…

En dat zal dus ook voorzien worden bij de rally-ombouw van deze Cooper maar dat zie je in de volgende afleveringen van DIY on Wheels.

Eerst wordt de body volledig gestript zodat deze alvast naar de carrosserie kan.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.