Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 4 - Motorblok verwijderen

De Engelse oldtimer 4 - Motorblok verwijderen

Transciptie 

In deze reeks restaureren we een Austin Cooper S van a tot z. In de vorige aflevering werd de Cooper mobiel gemaakt om de demontage te kunnen starten. Nu kan de motorruimte leeggemaakt worden.

 

 


Man 1
Om nu makkelijk en efficiënt te kunnen werken aan de motorruimte, zal ik de motorkap wegnemen.


Man 1
De moeren uiteraard in het doosje van de carrosserie.
En dan kan Carl aan de demontage van de radiator beginnen.

 

 


Man 1
Ik zal die wel eens controleren maar eigenlijk wordt die vervangen. Zo een radiator is nu ook niet de grote kost.


Man 1
Dus het beste is eigenlijk om bij iedere revisie een nieuwe radiator te plaatsen.
De radiator wil er niet zomaar uit. Eerst moeten de onderdelen die de weg versperren weggenomen worden.

 

 


Man 1
Nu ga ik de grille demonteren om makkelijker toegang te hebben tot de motorruimte.


Man 1
Ik ga ook de verstralers eraf halen. Ze zitten in de weg en ze moeten er toch af voor de restauratie.


Man 1
Ik moet nu eerst de dynamo verwijderen om makkelijk toegang te krijgen tot de onderkant van de radiator. Daarvoor moet ik eerst de elektriciteit losmaken, ook van de bobine. Als je dat nog nooit gedaan hebt, is het best om alle kabels te markeren zodat je nog weet waar alles zit. Ik weet hoe het zit dus nu is het niet nodig maar anders doe je dat echt wel best zodat je alles juist kan terugplaatsen.


Man 1
De bougiekabels moeten ook los. Die kan je ook best markeren, één twee drie en vier. Dan vind je later makkelijk de juiste positie terug.


Man 1
Er zit ook een draad op het temperatuursensor.


Man 1
En ook op de oliedrukmeter, hier onderaan.
 
Man 1
Voila; de draadboom is nu volledige los aan deze kant hier. De gaskabel ga ik straks demonteren want die zit eigenlijk lelijk in de weg. Nu kan ik de bobine samen met de dynamo demonteren.


Man 1
De bobine zal waarschijnlijk vervangen worden maar de dynamo zal gereviseerd worden. De dynamo is het onderdeel dat stroom voorziet om de batterij op te laden en om alles die stroom nodig heeft te doen werken.
En nu zou het moeten lukken om de beugels van de radiator los te maken…

 

 


Man 1
Dat was de ambetantste.


Man 1
Je ziet dat er roest water uitloopt. En als je nu binnenin de radiator kijkt, zie je dat er al veel kanaaltjes verstopt zitten.
Dat maakt het duidelijk, altijd een nieuwe plaatsen!

 

 


Man 1
Nu kan ik het startrelais losmaken. Daarvoor moest de batterij uiteraard losgekoppeld zijn. Hier zit de stroomkabel op en als je hier tegen de massa aanzit terwijl de batterij nog aangekoppeld is, maak je hier een kortsluiting. Daarom dus altijd eerst de batterij loskoppelen.


Man 1
Nu ga ik de Delco of stroomverdeler demonteren. Als je die losmaakt zonder de motor te reviseren, moet je die op het juiste punt zetten. Zo weet je op welke cilinder ie staat. En dan ook best markeren, je ziet dat hij hier vroeger nog gemarkeerd geweest is. Dat is belangrijk voor de voorontsteking. Dan ben je zeker dat hij juist start als je hem teruggeplaatst. Nu speelt dat geen rol, de motor gaat toch uit elkaar. Ik mag hem er gewoon uithalen maar moet dan wel bekijken bij het monteren dat ze beide juist staan.
 
Man 1
Zie je, nu kan die ronddraaien en zo verandert het ontstekingspunt.


Man 1
Het volgende dat ik demonteer is de startmotor. Die zal ook nagezien worden en indien nodig gereviseerd.


Man 1
Deze is volledig in olie gedrenkt. Dat wil zeggen dat de pakking van de motor olie verliest in de koppeling. Daardoor kan je een slippende koppeling krijgen.


Man 1
Nu kan ik de remservo eruithalen. Ik ga dan later bekijken of die gereviseerd of vervangen moet worden. Doordat ik eerder al het systeem ontlucht heb, loop er hier nu geen remolie uit. Dat werkt ook veel netter.


Man 1
Dit duw ik voorlopig een beetje aan de kant zodat de motor eruit kan en dan kan ik straks alle leidingen die achter de motor passeren eruithalen.


Man 1
Ik ga dan de carburatoren afnemen maar ik moet eerst de leidingen die naar de radiator lopen voor de verwarming binnenin demonteren. Dan heb ik beter toegang tot de carburatie.


Man 1
Nu kan ik starten met de carburatie, het eerste dat ik weghaal is de luchtfilterbehuizing. Deze heeft nog de originele behuizing, zoals ze origineel gemonteerd waren.


Man 1
Dit is een Cooper, een Cooper S uiteraard en die heeft dubbel carburatoren. De gewone Mini, de 850cc, had maar één carburator. Die zijn gewoon wat moeilijker af te stellen maar éénmaal ze goed staan, werkt alles perfect.


Man 1
De gaskabel is al los.


Man 1
De chokekabel zal iets moeilijk zijn want ze hebben er al iets aan veranderd en het is niet correct.
En dat had Carl al gemerkt bij de testrit.

 

 


Man 1
Tijdens de testrit had ik al gemerkt dat hij erg moeilijk startte bij koudstart. Je kon wel aan de choke trekken maar er veranderde niets. Nu zie ik hier dat de choke geblokkeerd zit. Ik zal de carburatoren dus volledig moeten reviseren.


Man 1
Nu ga ik de inlaat en de uitlaatcollector verwijderen.
 
Man 1
Je kan zien dat er vroeger al aan gesleuteld werd, de sluitringen zijn niet meer origineel. Het zijn verschillende.


Man 1
En nu de uitlaat. Hier kan je zien waar de Mini kwetsbaar is: hiertussen is de collector gebarsten.
 
Man 1
Je ziet roet van de uitlaatgassen en daar de barst. Als je hapert met de uitlaat, dan krijgt dit een duw en scheurt het open. Typisch Mini. Als we een nieuwe monteren ga ik dit punt ook verstevigen. Zo is de kans kleiner dat dit nog eens gebeurt.


Man 1
Daarom was het dus ook absoluut niet erg om de uitlaat door te zagen.


Man 1
Ik ga nu eerst het motorblok losmaken, zodat ik het een beetje vooruit kan kantelen.


Man 1
Hier kan je mooi de barst zien in de uitlaat.


Man 1
Nu kan ik de koppelingspomp demonteren. Die was daarnet nog moeilijk toegankelijk, nu kan ik er makkelijk aan. Alles er rond is weg.


Man 1
De koppelingspomp zal ook vervangen worden wat er was al een probleem met drukverlies. Kijk, er is een lek. Nieuwe koppelingspomp en dus ook de leiding. De binnenkant van die leiding kan ook verstorven zijn waardoor het rubber in de pomp geraakt en alles verstopt.


Man 1
Nu zal ik de beugel die de motorsteun vasthoudt, losmaken. Zo kan ik de motor makkelijk verwijderen.


Man 1
Ik moet hier nog de massakabel losmaken van de auto, ik zal hem aan de motor laten hangen.


Man 1
Hier kan je zien dat de massa al verroest is. Dat zal ervoor zorgen dat je moeilijker kan starten. De startmotor kan minder makkelijk rondgaan. Dat zal hier ook allemaal erg warm worden en oxideren.


Man 1
De motor is nu volledig los en kan eruit gehaald worden. Om makkelijker te kunnen werken ga ik er eerst de cardans uithalen. Het zou lukken zo, maar het zou wrikken worden en wat ambetant. Dus ik ga eerst de cardans lossen. Aangezien het toch een volledige restauratie is, gaat de ophanging er volledig uit. Om die te kunnen weghalen, moet ik eerst de druk lossen van de hydrolastische vering achteraan.
En dat doet Carl opnieuw met de pomp die hij ook gebruikte om het systeem op druk te zetten. Hij kan er makkelijk de vloeistof mee uit de leidingen halen.

 


Door ook nog eens het voorwiel volledig op te heffen, duwt hij het laatste restje uit de leiding.

 

 


Man 1
Das al ene kant.


Man 1
Voila, de druk is weg.


Man 1
Nu ga ik eerst de remleiding links en rechts losmaken van het chassis zodat ik straks de ophanging compleet kan verwijderen.
Die mag er dus ook al helemaal uit. Hoe meer plaats er vrij is, hoe makkelijk het verwijderen van het motorblok straks wordt.

 

 


Man 1
Das al ene kant.


Man 1
Nu maak ik de stuurinrichting los.
Met een chappetrekker kan die verbinding losgemaakt worden. Dat is nodig want die kan goed vastzitten.

 

 


Man 1
Dit kan hier wel spannen.


Man 1
Nu kunnen we de cardan uit elkaar schuiven. Dat is al één kant van de ophanging.


Man 1
Dan kan ik de cardankop aan de andere kant uithalen.


Man 1
En weer in elkaar schuiven, voila.


Man 1
En nu de andere kant.


Man 1
Het is op deze dat er wat speling zat ook. Dit stuk zal dus vernieuwd worden, de rest zal gereviseerd worden.
Ook nu is het weer duidelijk dat een restauratie zeker niet overbodig zal zijn.

 

 


Man 1
Nu zie je dat de motor loszit hé, nu kan ik hem eruit halen.


Man 1
Om de motor uit te halen gebruik ik twee haken, dit zijn originele onderdelen. Die monteer ik hieraan en dan kan ik de motor er via de bovenkant uit takelen.
Met een verrijdbare werkplaatskraan of ‘giraf’ kan Carl het motorblok nu aan die twee haken omhoog heffen.

 


Maar hij merkt al snel dat er nog ergens iets hapert…

 

 


Man 1
Het probleem van de oudste Cooper modellen, is dat er een deel van de versnellingsbak onder het chassis zit. Daardoor heb ik niet veel bewegingsruimte. Daarom ga ik eerst het oliefilterhuis loshalen zodat de motor meer vooruit kan.
Als hij het blok dan wat kan kantelen, zou het er al makkelijker moeten uit geraken.

 

 


Man 1
Nu kan ik die twee bouten losmaken zodat er meer bewegingsruimte is. Daarvoor gebruik ik een speciale sleutel.
Daarmee kan je deze bouten los – of vastdraaien zonder de schroefdraad te beschadigen.

 

 


Man 1
Dat is de eerste.
En dan nog de tweede bout. Nu kan Carl een nieuwe poging ondernemen om het motorblok eruit te takelen.

 

 


Man 1
Voila, ie is eruit. En hier zie je het probleem van die eerste generatie Coopers: dit stuk hier zit onder het chassis. De latere modellen zijn niet zo en kunnen er makkelijker uit.


Man 1
Goed, nu eerst wat opruimen zodat de garage weer proper is. En dan ga ik het subframe losmaken van de carrosserie.
Maar dat zie je in de volgende aflevering van DIY on Wheels. Carl demonteert de volledig ophanging zodat hij kan zien wat er gereviseerd of vervangen moet worden.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.