Hobbyklus - Regenton maken

Hobbyklus - We klussen vandaag een regenton in elkaar zodat je het hemelwater kan opvangen om te gebruiken in je tuin.

Transciptie 

In deze hobbyklus maken we een regenton waarbij we zoveel als mogelijk water willen opvangen. De idee is om twee tonnen met elkaar te verbinden met behulp van het principe van twee communicerende vaten. Hoe dit wordt gedaan, zie je nu in deze aflevering.

Voor deze klus gebruiken we oude blauwe tonnen. We maken een onderstel uit balken, die we aan elkaar bevestigen met houtlijm en houtconstructieschroeven.

De nieuwe deksels voor de tonnen maken we uit plexiglas, zo kunnen we goed zien wat er in de ton zit. Om ze er uit te kunnen halen, gebruiken we handvaten. Een gaas houdt het vuil buiten. Verder hebben we hier nog bouten nodig.

De tonnen zelf verbinden we met elkaar. Daarvoor gebruik je een tankdoorvoer en een aantal gewone pvc afvoerleidingen en koppelstukken. Aan het uiteinde bevestigen we nog een kraantje.

Als materiaal gebruik je een schroefboormachine, een ijzerzaag, een vijl en een decoupeerzaag.
Meet even op hoe breed je tonnen zijn. Dan weet je meteen ook hoe breed je onderstel moet worden.

Voor het gros van het onderstel gebruiken we dikke balken. Hier komt flink wat gewicht op rusten. Als beide tonnen vol zijn na een fikse regenbui moet dit onderstel 400 kg kunnen dragen.

Je kan de balken natuurlijk zagen met de hand, maar heb je thuis een afkortzaag staan, dan kan je die gebruiken. Het gaat sneller en is preciezer.

Een iets kleinere maat van balken gebruiken we tussenin. Ook die maak je op maat.
Om de houtverbinding voldoende kracht te geven gebruiken we hier een combinatie van houtconstructieschroeven en houtlijm. De schroeven verstevigen de verbinding, maar de voornaamste kracht gaat hier van de houtlijm komen. Je hoeft beide delen niet te klemmen, dat doen de schroeven wel.

Werk op een vlak, zoals je werkbank. Controleer tijdens je de constructie maakt ook of je telkens haaks werkt. Op je werkbank kan je je balken voorlopig klemmen. Zo schuiven ze niet uit elkaar als je ze aan elkaar schroeft.

Voor het onderstel maak je eerst de twee zijkanten. Daaraan bevestig je drie poten. Zo wordt het onderstel goed ondersteund. Naast de twee poten aan de zijkant komt er dus ook een in het midden.
Zijn je zijkanten klaar, dan kan je ze verbinden. Dat doen we met de iets kleinere maat van balken. Aan de combinatie die we gebruiken voor de verbinding, veranderen we niets. Deze maak je opnieuw met constructieschroeven en houtlijm.

Als houtlijm neem je beter een D4-houtlijm. Deze lijm is op basis van PU en mag dus nat worden. Deze houtlijm heeft wel een vullend vermogen, hij zet dus licht uit terwijl hij hardt. Zorg daarom zeker dat je tijdens het drogen goed klemt. In dit geval is dat geen probleem, de schroeven doen hier al het werk.
Positioneer de balkjes op ongeveer gelijke afstand van elkaar. Zorg alleszins dat er voldoende ruimte tussen is om de doorvoeren straks door te steken. Maak ze eerst aan de ene kant vast en dan aan de andere zijde. Blijf controleren of alle hoeken haaks zijn en verbind alle delen met lijm en houtconstructieschroeven.

Op een hoek heb je meestal een aantal schroeven die elkaar kruisen. Zorg dus dat ze elkaar niet in de weg zitten wanneer je de delen aan elkaar bevestigt.
Voor voldoende stevigheid schoor je het onderstel nog beter. Dat betekent dat je schuine stukken toevoegt aan een constructie. Een driehoek is immers steviger dan een vierkant.

Zaag daarvoor stukken balk in een hoek van 45°. Met je handzaag kan je die aftekenen. De meeste fabrikanten maken de schuine zijde zo dat ze precies 45° is.

Het zaagwerk doe je beter met een kapzaag. Dat werkt preciezer, door de kleinere tanden en rechter.

Heb je een stuk gezaagd, dan gebruik je dit als mal voor alle andere stukken. Zo zijn ze allemaal precies even groot.
Bevestig de schoren met houtlijm en schroeven. De schroeven verzinken we wel een beetje. Dat kan je doen met een verzinkboor, maar evengoed met een boorkop die een grotere diameter heeft dan de kop van je schroef.
Klem de stukken weer voorlopig op hun plaats. Zo heb je je twee handen vrij om te schroeven.

Schroef dan alle schoren vast. We werken weer met PU-houtlijm, omdat deze constructie straks buiten komt te staan. Het voordeel dat deze nog wat uitzet komt nu van pas. Als je hoeken niet volledig precies gezaagd zijn, dan vult de houtlijm de rest op. Zo krijg je toch nog een stevige verbinding. Wat er langs de zijkanten uitkomt, veeg je beter even weg voor de lijm uithardt.
Een constructie die buiten komt te staan moet beschermd worden. Daarvoor gaan we ze beitsen. Voor je dit doet, ontvet je eerst het hout.

Breng daarna een laag beits op de constructie aan. Dit doe je met een borstel geschikt voor olie of beits, te herkennen aan de beige-bruine haren.
En terwijl het onderstel droogt, maken we onze tonnen klaar. Bij deze zit het deksel vast aan de ton zelf. Dat zagen we dus eerst los. Het gemakkelijkst gaat dat met een decoupeerzaag. Zorg hierbij dat je een kleine rand overlaat waarop je nieuwe deksel kan rusten.
De opening van de ton is jammer genoeg geen perfecte cirkel. Om het nieuwe deksel te maken, kan je dus geen passer gebruiken. Als referentie nemen we ons uitgesneden stuk. Dat plaats je dan op een stuk hardboard en teken je over met stift. Het een decoupeerzaag zaag je de vorm dan uit. Pas hem in de ton. Desnoods kan je er nu nog wat vanaf zagen met je decoupeerzaag.
Past de vorm? Zet hem dan over op je stuk plexiglas. Dat kan je weer gewoon met stift doen.

Als de vorm op het plexi staat, dan zaag je hem terug uit met je decoupeerzaag. Klem hiervoor het stuk goed vast op je werkbank.
Heb je het stuk uitgesneden, dan pas je het nog even in je ton. Desnoods vijl je het nog wat bij op de plaatsen waar het nog wat knelt. Zorg dat je het er vlot in en uit kan nemen. Maak zo voor elke ton een deksel.
In een van de tonnen komt de regenpijp toe. Daarvoor moet je dus een opening maken. We snijden hier een vierkant uit.

Probeer het zowat in het midden van je deksel te krijgen. Dat is niet evident als je deksel geen perfecte cirkel is. We meten dus ongeveer het midden af en vanuit dat punt tekenen we een vierkant. Eerst door twee kruislijnen door het punt te tekenen en van daaruit een vierkant te maken.
Dat vierkant moet nu een opening worden. Het gemakkelijkste is als je vanuit de hoek kan vertrekken om alle lijnen uit te zagen. De hoeken boren we dus eerst uit. Om niet over het glas heen te schieten met de boor priem je de plek waar je gaat boren. Doe dit niet op het hoekje, maar op een kleine afstand.
Met een stuk resthout onder je werkstuk bescherm je je werkbank. Boor je door het plexiglas, dan kom je op het stuk hout terecht en beschadig je niet je werkbank.

Vanuit de hoek kan je nu langs de lijn het vierkant uitzagen. Dit doe je weer met je decoupeerzaag.
Door het vierkant kan het regenwater nu. Maar we willen niet dat de vuiligheid van het regenwater, zoals bladeren, in onze ton komt. Om over de opening een gaas te kunnen spannen, maak je nog een kader. Tussen het kader en de opening in het deksel kan je dan straks een gaas aanbrengen. Het kader maak je weer in plexiglas. Teken het af en zaag het uit.

Priem opnieuw eerst de gaten even waar je gaat boren. Op oppervlakken zoals kunststof of metaal kan je boor gemakkelijk wegschieten. Een priempunt geeft je houvast.

Zaag dan eerst het binnenste kader uit en daarna het buitenste.
Om de randen van de onderdelen nog wat fijner af te werken, kan je ze schuren. Dat doe je met een middelgrof schuurpapier. Je kan de scherpe randen wat breken. Gebruik wel even een schuurblokje of een gewoon blokje hout om effectiever en gemakkelijker te schuren.
Nu kan je het gaas op maat maken. Je kan kiezen voor een stuk gaas uit een vliegenraam, maar wij kiezen hier voor een canvas zeil van een stuk gewaaid windscherm. Knip er grofweg een stuk uit. Straks maken we het wel precies op maat.

Het gaas komt dan tussen het deksel en het kader dat we net maakte. Dit zorgt er voor dat er geen bladeren in de ton komen en dat het geen broedplaats wordt voor muggen.
Leg even wat balken onder je deksel en klem het kader er op zodat het precies gelijk ligt met de opening. Hier boor je nu een aantal openingen in. Daar komen dan zo meteen de bouten door die het kader aan het deksel vast maken.
Leg het gaas waar het hoort en priem even wat gaten. Dan kan je zo meteen gemakkelijker je bouten door het gaas brengen.

De bouten, bij voorkeur uit inox, voorzie je van een sluitring en een moer. Breng de bouten dan op hun plaats en draai de sluitring en de moer er op. Span nog even aan met een ratelsleutel.

Met een schaar knip je het gaas nu verder op maat zodat het mooi rond de opening past.
De deksels zijn klaar en hebben een opening. Maar om ze gemakkelijk van de ton te halen, voorzien we nog handvaten. Hiervoor neem je standaard grepen voor een lade.

Bepaal de positie van beide handvaten en boor de openingen in. De handvaten zelf schroef je gewoon vast met de bijgeleverde schroeven.

De deksels zijn klaar. Je kan de tonnen plaatsen en verbinden met elkaar.
Dat doen we onderaan met enkele pvc buizen. Via die buizen kan je niet enkel water aftappen. Door beide vaten onderaan te verbinden met elkaar verdubbelen we ook gemakkelijk de capaciteit van onze regenton. Water in vaten die onderaan met elkaar verbonden zijn gaan altijd op hetzelfde niveau blijven. De vaten zullen dus maar overlopen als beide vaten vol zijn.
Om een waterdichte aansluiting te maken in de ton gebruiken we een tankdoorvoer voor een vijver.
Die tankdoorvoer bestaat uit enkele schroefringen en dichtingsringen.
Draai eerste schroefring los en plaats de doorvoer onderaan de ton op de juiste plaats.
Teken met een stift op beide tonnen af waar je een opening zal moeten maken. Deze opening mag iets groter zijn dan de diameter van de buis. Maar zorg dat de rubberen dichtingsring hier mooi over past.
Draai de tonnen om en gebruik een klokboor om de opening in de ton te zagen. Duw tijdens het zagen niet op je boor, maar laat de zaag zelf zijn weg zoeken.
In de eerste ton, waar het water zal inlopen, maken we een tweede opening om een overloop te voorzien.
Haal de volledige doorvoer uit elkaar maar laat de rubberen dichtingsring zitten.
Steek de doorvoer door het gat in je ton. Schroef daarna de resterende ringen in de juiste volgorde op je doorvoer. Eerst je tweede dichtingsring en daarna je schroefring. Span alles goed aan.
Nu je toch bezig bent kan je meteen ook de doorvoeren in de tweede ton op hun plaats steken.
Gebruik de waterpomptang om de schroeven extra goed aan te spannen op je doorvoer.
Plaats de tonnen terug op hun plaats.
Je eerste koppelstuk, een bocht van 90°, kan aangesloten worden op de doorvoer om te meten hoeveel buis je nog zal nodig hebben. Plaats hierbij eerst je verloopstuk en de tweede schroefring van je doorvoer op het koppelstuk. Schroef daarna de ring vast op je doorvoer.
Plaats dan het T-stuk op zijn plaats. In ons geval komt hier nog een koppelstuk bij. Meet vervolgens af hoeveel buis je nog nodig hebt. Teken deze maat af op een PVC buis.
Klem de buis goed vast en zaag hem op maat met de metaalzaag.
Schuur de bramen weg met een stuk schuurpapier.
Nu kan je de buizen in elkaar steken. De koppelstukken die we hier gebruiken komen met een mof. Dit wil zeggen dat er een rubberen afdichtingsring in zit waardoor we niet meer hoeven af te dichten.
Begin met de bocht en plaats hier je eerste stuk buis met daarop je koppelstuk. Plaats vervolgens het T-stuk op zijn plaats en vervolgens de tweede buis. Als laatste volgt je tweede bocht. Op de bochten komt eerst de schroefring en daarna het verloopstuk. De constructie kan dan voorlopig terug aan de tonnen bevestigd worden.
Plaats een stuk buis in de overblijvende opening van je T-stuk. Zorg dat de buis naar beneden afloopt. Teken tot waar je deze mag afkorten.
Zaag de buis op maat met de metaalzaag.
Op de buis komt aan beide zijdes een koppelstuk. Dit keer zijn het stukken zonder een afsluitende mof. Dit wil zeggen dat we de verbinding zullen moeten lijmen.
Ontvet eerst de verschillende stukken. Zo ben je zeker dat je lijm goed zal hechten.
Breng wat PVC lijm aan op je buis. Doe daarna ook lijm op je koppelstuk. Aan deze zijde komt er een tussenstuk die de buis op het T-stuk zal doen passen.
Lijm ook de tweede zijde vast. Aan die kant komt een verloopstuk die de diameter van de buis zal verkleinen.
Op de buis komt nu nog een kraan. Breng eerst wat afdichtingstape aan op de schroef van je kraan.
Gebruik een rechte sanitaire koppeling als koppelstuk voor je kraan. Omdat de buis geen schroefdraad heeft, zal je die zelf moeten tappen door de koppeling over de buis te draaien.
Gebruik een griptang om kracht uit te oefenen of klem je koppeling in de bankschroef en draai de pvc buis er zo op. Je zal hierbij voldoende druk moeten uitoefenen.
Daarna kan je het kraantje in de koppeling vastdraaien. Span de verbinding goed aan met je waterpomptang
Koppel je buizen terug los van de tonnen en bevestig de twee delen aan elkaar. Je buizensysteem kan nu definitief gemonteerd worden.
Schroef een buisklem vast aan de poot van je onderstel. Klik vervolgens de buis met je kraan hierin vast.
Ons buizensysteem is nog niet af. We moeten ook een overloop voorzien voor het geval onze tonnen vol zijn.
Plaats een pvc buis door je doorvoer. Zet onderaan bij de doorvoer de overloop op je buis en plaats de schroef op zijn plaats.
Wanneer het waterniveau boven de buis komt, zal het water hierdoor weglopen waardoor de tonnen niet kunnen overlopen.
En nu is het wachten op de eerstvolgende regenbui om ons systeem te testen.
Nog een kleine tip : wil je algengroei vermijden in het water dat je hebt opgevangen, zorg er dan voor dat er geen licht door de deksels kan. Dat kan door de transparante deksels nog even te spuiten. Schuur lichtjes op, verwijder al het stof en ontvet even. Als het plastic gedroogd is, leg je er nog vlug een primer op. En dan kan je er nog een extra kleurlaag op leggen om de lichtinval te verhinderen en zo algengroei minder kans te geven. De keuze viel hier nu op blauw om mee te gaan met de kleur van de tonnen.

En hiermee zit de klus voor vandaag er alweer op. Bij het plaatsen van de regentonnen aan ons tuinhuis, heb ik er ook nog voor gezorgd dat de grond genivelleerd is en dat de poten op een harde ondergrond komen te staan. Gebruik daarvoor oude stoeptegels of iets in die aard. En opdat de poten nooit in water komen te staan, zijn er nog enkele rubberen pads onder gezet. Bedankt voor het kijken alvast, en ik zie jullie graag terug voor een nieuwe hobbyklus!

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.