Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

Elektrische miniwagen

Zelf gedaan, goed gedaan - Ep.4 - Een team Vives-studenten uit de afdeling voertuigtechnologie in Kortrijk had als eindwerkopdracht het bouwen van een kleine elektrische wagen. Hiermee namen de studenten uiteindelijk ook deel aan de Shell Eco Marathon in Londen.

Transciptie 

Al een aantal jaar krijgen de laatstejaars van de afdeling voertuigtechnologie van Vives in Kortrijk de opdracht om volgens bepaalde voorschriften zelf een wagen te bouwen. Met die wagen wordt dan ook ieder jaar deelgenomen aan de internationale Shell Eco Marathon in Londen, waarbij studenten uit heel Europa hun realisaties mogen komen demonstreren. Het bouwen van de wagen en het zorgen voor sponsoring zijn natuurlijk de belangrijkste aspecten, maar hogeschool Vives beschouwt ook het werken in teamverband als één van de grootste uitdagingen van het project.

 

Het eindwerk, onze bachelorproef van de derdejaarstudenten, dat is een samenwerking tussen twee studierichtingen: automotive management, een meer commerciële richting, en autotechnologie, de technische richting dan. En met het eindwerk doelen we dan ook euh om die vaardigheden, die zo belangrijk zijn op de werkvloer, om die te gaan meegeven.


De bedoeling is dat we de eerste week van euh juli ook effectief naar Londen vertrekken en dat we daar deelnemen aan de Shell Eco euh marathon euh wedstrijd, met de wagen die ze nu gemaakt hebben.
Op de Shell Eco Marathon moeten de voertuigen, indien ze tenminste door de initiële keuring geraken, een parcours afleggen door middel van zo weinig mogelijk energieverbruik. De wedstrijd bestaat uit verschillende categorieën, waaronder een categorie die je de vrijheid geeft om eender welke wagen te bouwen, maar de studenten van Vives schreven zich in voor een andere categorie, die veel beperkingen oplegt en in die zin ook voor heel wat uitdagingen zorgt.

 

 In welke categorie doen wij mee? Dat noemt Urban Concept. Daar is het eigenlijk de bedoeling om een voertuig te bouwen die tegen een werkelijk euh voertuig van de toekomst aanleunt. Dus wij hebben bepaalde minimale hoogtes, breedtes, ook bodemspeling. Euh er moet een koffer aanwezig zijn. En daar hangen wij ook vast aan bepaalde regeltjes van goed : hoeveel spanning mag een batterijpakket zijn ? Welke motor mag je aan boord hebben ? Ook heel veel regels omtrent veiligheid. Dus het is niet dat studenten zomaar mogen doen. Er wordt ook heel veel gekeken naar de wetgeving van Shell, er wordt zeer veel gecommuniceerd met de mensen van Shell. Dat is een beetje ook de uitdaging voor het ganse team.
Dit jaar werd voor de eerste keer de keuze gemaakt om een elektrische wagen te bouwen. De benzinemotor die vorig jaar nog door de oudere generatie studenten gebruikt werd, moest dus vervangen worden door een elektromotor. Het team dat de afgelopen maanden samen aan de wagen werkte, bestond uit laatstejaarsstudenten die binnen het project elk hun specialiteit hadden, gaande van kennis van het remsysteem of de batterij tot marketing en financiering van de nodige onderdelen.

 
Euhm Ik ben Lucan Merlevede en euhm ik ben verantwoordelijk eigenlijk euh, als teammanager, voor het team. Voor het goede verloop van ons project. Euh, ik ben ook het aanspreekpunt euh van de docenten die komen vragen hoever we staan in het project.


Dit is Jonas, dat is de tweede student automotive management. Hij is samen met mij dus verantwoordelijk voor het managen, maar heel specifiek is zijn taak eigenlijk het financiële aspect. Hij zal kijken wat de kosten waren van de wagen maar ook wat de sponsors eigenlijk hebben bijgedragen aan het ganse project.


Dit is Brecht, hij is verantwoordelijk voor het tekenen en het ontwerpen van de achterbrug. Hij heeft dus eigenlijk op zijn computer euhm het ontwerp getekend. Het ontwerp werd dan gelast in het maaklab, dat is een andere afdeling van de Vives campus.


Stef euh is eigenlijk verantwoordelijk voor het remsysteem van de wagen, dus dat de wagen remt.


Dit is Frederick. Frederick is ons technisch verantwoordelijke, dus hij staat eigenlijk boven de andere studenten en zorgt ervoor dat alles goed verloopt en dat iedereen euhm zijn taak indient voor de deadlines.


En euhm Jens is eigenlijk verantwoordelijk voor de aandrijving. Hij is gaan kijken welke motor we zullen gebruiken, welke overbrengingsverhouding we zullen hanteren maar ook bijvoorbeeld euh welke batterij en zo.
De financiering vormt een belangrijk onderdeel van het project, want zonder sponsoring kan de wagen niet gebouwd worden. Een aantal belangrijke zaken die de studenten via sponsoring wisten te verkrijgen, waren het batterijpakket en de spuitwerken voor de wagen. Voor de spuitwerken moesten de studenten de wagen zelf opschuren ; de rest werd door een gespecialiseerd bedrijf gedaan. De batterij is afkomstig uit een labo en werd uiteindelijk van software voorzien door de elektronica-afdeling van de school. Hij vormt natuurlijk ook het kernonderdeel van de elektromotor.

 

 Hier hebben we de elektromotor die voor de aandrijving van het wiel gaat zorgen. De elektromotor wordt eigenlijk aangestuurd door de controler. Bij de controler was het belangrijk dat we deze zelf ontworpen volgens het Shell Eco marathon reglement. Op de controler moet bijvoorbeeld ook de letters S E M, Shell Eco Marathon, gegraveerd worden. De controler wordt eigenlijk gevoed door een zelf ontworpen batterijpakket. Het batterijpakket is ook conform het reglement van Shell Eco Marathon en daarin stelt men dus duidelijk dat een batterijpakket moet opgebouwd zijn uit lithiumpolymeercellen. Die lithiumpolymeercellen hebben wij via onze sponsors verkregen en die worden eigenlijk gecontroleerd, gevoed en..en bekeken door de BM’er. Dat is de battery management system. En dat systeem gaat eigenlijk bij het opladen en het ontladen de cellen gaan balanceren, de temperatuur in het oog houden en dergelijke meer. Nu, voor het opladen hebben we een aparte kabel en een gemeenschappelijke plug voor het ontladen hebben we een aparte kabel. Het is ook heel belangrijk om het batterijpakket te gaan beveiligen. Nu, men ziet dat tegenwoordig in veel situaties dat er batterijpaketten kunnen gaan ontploffen. Daarom is het ook belangrijk van dus een hoofdrelais en een smeltzekering te hebben zodat we eigenlijk alle gevaar kunnen elimineren. Euhm het is ook belangrijk, aangezien dat het pakket is opgebouwd zodat het 24 Volt gelijkspanning levert, dat we ook een DCDC omvormer hebben. Die DCDC omvormer, die zorgt dat we van een spanning, van een gelijkspanning van 24 volt naar een gelijkspanning van 12 Volt gaan gaan. Daarom dat ons boordnet volledig voorzien is van 12 Volt.
Ten opzichte van vorig jaar werd niet alleen de oude verbrandingsmotor vervangen, maar werd de wagen door de studenten ook op verschillende plaatsen verbeterd.

 

 Mijn eindverantwoordelijkheid in dit project was eigenlijk het ontwerp van de achterbrug en zorgen dat die klaar stond om volledig elektrisch te gaan rijden dit jaar. Wat er is veranderd aan de achterbrug, dat zijn eigenlijk de zijprofielen die je hier kan zien. Euh Wat heeft dat als voordeel ? Dat ons wielen er eigenlijk tussen kunnen schuiven zodat we een betere stijfheid hebben door een doorlopende as. Euh We hebben dat eerst getekend in een tekenprogramma en dan hebben we dat effectief gezaagd, die profielen, en laten lassen in het lab.


Wat er ook veranderd is dit jaar zijn de remmen. Vorig jaar werden er remmen gebruik van een euh mountainbike maar dat mag nu niet meer. Er moeten nu remmen gebruikt worden die in de autoindustrie gebruikt worden. Dus we hebben remmen van een buggy genomen. Ook de schijfremmen zijn veranderd. Vorig jaar hadden die een kleinere dikte dan nu en dat moet minimum 3 millimeter zijn, dus daarom zijn die schijfremmen ook veranderd.


Vorig jaar was het probleem dat als er moest gewerkt worden aan de reminrichting of aan de stuurinrichting, dat er altijd via de deuropening moest aan gewerkt worden dus we hebben daar iets op gevonden. We hebben eigenlijk een scharniersysteem gemaakt van de vooruit zodat we die eigenlijk gemakkelijk kunnen demonteren om te kunnen werken aan de rem- en stuurinrichting. Deze is ook veranderd…


Vorig jaar hadden we een euh zelfgemaakte stuurinrichting maar die stuurde heel onprecies en das..Naar veiligheid toe hebben we een nieuw stuurhuis aangekocht. Ook van een buggy. Dat is met een tandlat waardoor er geen speling optreed en het veel veiliger rijden is. Ook de reminrichting is aangepast omdat we nu met remolie werken dat in de autoindustrie wordt gebruikt, moesten we ook een andere rempomp nemen omdat die met andere dichtingen wordt gebruikt... De gaspedaal is ook veranderd, want vorig jaar was dat met een gewone kabel waardat de gasklep wordt bediend. Maar nu rijden we elektrisch waardoor we eigenlijk een elektrisch signaal moeten doorsturen.


De deursluiting is veranderd. Andere jaren tijdens het rijden, door de trillingen, kan de deur wel eens terug openvliegen. En daarom hebben we een nieuw stukje laten printen. Hier op school hebben we dat ontworpen, hebben we dat een beetje bewerkt waardoor de deursluiting nu, door middel van een veer, mooi terug in het slot springt, waardoor de deur mooi blijft toe staan.


En doordat onze wielen eigenlijk breder zijn geworden dan vorig jaar, hebben we ook een aanpassing moeten doen aan het carbon, aan de beschermingskap eigenlijk, hebben we eigenlijk nieuwe stukken carbon er moeten bijplakken om de kast breder te laten uitkomen. En euh, dat is eigenlijk gemaakt van zo’n stukjes waar we dan een hars over doen waardoor dat uithard en enorm stevig wordt. En dan hebben we dat opnieuw gespoten in dezelfde kleur en het resultaat mag er zijn, vind ik.
De wagen werd nog aan verschillende testritten en controles onderworpen, zoals een timingcontrole om uit te maken of de bestuurder wel in 10 seconden uit de wagen geraakt, wat één van de vereisten is voor de wedstrijd.

 


In juli was het uiteindelijk zover en trokken de jongens naar Londen voor de Shell Eco Marathon. Daar moesten ze eerst en vooral door de strenge technische en veiligheidskeuring geraken, wat geen evidentie was. De achteras van de wagen bleek bijvoorbeeld te kort te zijn, waardoor die nog verbreed moest worden. Er moest ook een kijkgat gemaakt worden om het actuele energieverbruik te kunnen meten. Ondanks het feit dat er ook vrij veel discussies waren omtrent het batterijpakket, wisten de studenten zichzelf toch toegang tot de wedstrijd te verschaffen. Vanaf dat moment kregen ze helaas met heel wat pech te maken. Bij een eerste poging tot het uitrijden op het circuit schakelde de controller over op veiligheidsmodus. Aangezien er gedacht werd dat het een koelingsprobleem was, werd een koelventilator voorzien. Maar tijdens de tweede run deed hetzelfde probleem zich voor, waarna bleek dat het niet aan de koeling lag, maar aan een defect relais. Na ook dat opgelost te hebben, werd een derde poging gewaagd. Tijdens deze rit trilde de beschermkap van de wagen door oneffenheden in het parcours veel te hard, waardoor de noodstop ingedrukt werd. Tijdens een vierde poging kwam ten slotte door de trillingen nog eens een banaanstekker los. Aangezien er maar 4 pogingen gedaan mogen worden, zat de wedstrijd er hierbij op voor het Vives-team.

De jongens waren teleurgesteld, maar lieten het toch niet te veel aan hun hart komen; door de keuring geraken is immers het belangrijkste onderdeel van de beproeving, en dus mochten ze al bij al nog tevreden naar huis gaan. Voor de elektrische wagen is dit nog niet het einde van het verhaal. Er is nu de uitdaging om hem efficiënter te maken en verder te optimaliseren - een taak die de studenten van volgend jaar wellicht op zich zullen nemen.

 

 

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.