Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

De Engelse oldtimer 24 - Afwerken kofferruimte

De Engelse oldtimer - Ep.24 - Afwerken kofferruimte

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.


In de vorige aflevering werd de koppeling aangesloten en ontlucht. In deze aflevering duikt Carl de koffer in.


Man 1
Nu gaan we verder met het afwerken van de kofferruimte. We steken de benzinetank erin maar daarvoor moeten we eerst de achterlichten monteren anders kunnen we er niet bij. De achterlichten gaan we volledig opkuisen want ze zijn nog in heel goede staat… gewoon opkuisen en terug monteren.
Hiervoor haalt Carl ze volledig uit elkaar. Zo kan hij ze makkelijker poetsen en nog eens dubbelchecken of er geen onderdelen defect zijn of ontbreken.


Man 1
Lampen worden sowiezo vervangen. Het zijn wel oude lampen die misschien wel werken maar toch steken we er nieuwe om zeker te zijn.


Man 1
Met polish kuisen ik het chromé op. Volledig nieuwe achterlichten steken is makkelijker maar met de oude op te kuisen behoudt de Mini zijn authenticiteit.
Dit reinigingsmiddel bevat een zeer fijne korrel waardoor kleine beschadiging en krasjes weggewerkt worden. Na het polieren wrijft Carl het onderdeel telkens droog met een stofvrije doek.


Het onderste deel is al klaar en kan weer op de Mini gemonteerd worden. De boutjes worden van binnenuit vastgezet en daarna gaat Carl aan de slag met de plastic kap. Deze kan met hetzelfde middel en op dezelfde manier schoongemaakt worden.


Man 1
Om een goed kontact met de lampen te verzekeren spuit ik altijd wat contactspray in de fittingen...dit heeft een smerende functie en verhindert het oxyderen van de lampen.
Eenmaal gemonteerd kan ook de andere schoongemaakt en teruggeplaatst worden.


Man 1
Het volgende is het terugplaatsen van de draadbundel vooraleer we de benzinetank plaatsen. Deze kabelbundel is volledig gereinigd en kunnen we die nu op zijn plaats steken.


Man 1
Dit is de bedrading die naar de benzinepomp en de benzinetank gaat. De pomp wordt onderaan bevestigd . Deze draad wordt gekoppeld aan de benzinemeter. Andere aansluitingen zijn van knipperlichten, stoplichten en achterlichten.


Man 1
Hier kan je niet fout aansluiten met de kleuren. Deze die dubbel zijn zijn bestemd voor de stoplichten en de achterlichten want die werken altijd samen. Die ene apart is de knipperlichtdraad. Het knipperlicht zit bovenaan, hier kan je niet fout aansluiten.


Man 1
En dit kabeltje heeft dezelfde kleur.


Man 1
De aarding komt hier. en wordt samen met de beugel van de benzinetank vastgevezen. We wachten daarmee. We kuisen die plaats eerst op, monteren met kopervet voor een goed kontact met de carroserie, die plaats moet dus ook verfvrij gemaakt worden.


Man 1
Deze kabel loopt naar de nummerplaatverlichting… hierdoor.


Man 1
Aan de andere kant juist van hetzelfde, de juiste kleuren bij elkaar…..stoplichten...achterlicht..en het knipperlicht.
Daarna de draadboom overal goed op zijn plaats duwen zodat de benzinetanks erbij kunnen. Om die vast te maken moet Carl eerst de beugels monteren. Deze bestaan telkens uit twee delen, die boven en onder vastgemaakt worden. Daartussen kan dan de tank goed vastgeklemd worden.


De onderste beugel aan de linkerkant wordt samen met de massa vastgezet. Om een goed contact te hebben met de body, reinigt Carl eers nog eens de draad zodat alle verf daar weg is.


Daarna maakt hij de omgeving van het boutgat vrij van verf, zo komt het blote metaal terug te voorschijn.


Om daar nu corrosie ter vermijden brengt hij ook nog wat kopervet aan. Dit zal ook de geleiding bevorderen.


Na al deze voorbereidingen kan hij alles samenspannen en is hij er zeker van dat de massa goed aangesloten is.


Nu de beugel klaar is kan Carl er de benzinetank bijhalen. De buitenkant is al herspoten maar de benzinesensor moet nog eens bekeken worden. Deze haalt Carl dus eerst en vooral los.


Man 1
Nu ga ik de binnenzijde van de benzinetank eens onderzoeken met een cameraatje op roest of vuil, of zelfs ook onderdelen wie weet?


Man 1
Ge ziet het hier… hij zit vol met roest...ofwel moet hij behandeld worden, ofwel moet er een nieuwe gestoken worden.


Man 1
Er zit dus roest in de benzinetank. Zo kan die niet gemonteerd worden, normaal zou ik dan de tank vervangen maar dit model is niet meer te vinden.


Ze zijn iets kleiner en hadden ook een andere bevestiging. De beugel loopt hierover maar bij het latere model spant hij aan de zijkant erover.

Ik ga daar dus niet aan beginnen om een andere te monteren, we behouden de originele…

Zelfs op de occasie markt ook quasi onmogellijk te vinden, en dan met veel kans dat hij ook roest bevat.

Ook onderaan bevindt er zich een speciale support, andere modellen hebben die niet.

Ik ga dus de benzinetank behouden maar ga die wel een volledige roestbehandeling geven binnenin. Eerst ontvetten, dan een roestbehandeling en dan een coating aanbrengen zodat er in de toekomst geen vuil of roest nog tot aan de carburator kan geraken.


Man 1
Bij de tweede tank heeft hetzelfde probleem. Het is niet zo erg, gewoon een beetje vliegroest, maar we kunnen geen risico nemen.


Man 1
Hoe komt er nu roest in de tank?

Dit komt door de condens die zich vastzet op de binnenwand want er zit daar geen verf op en daardoor begint dit te roesten.

Het beste is wanneer een wagen voor een lange periode stilstaat, hem volledig vol te tanken zodanig dat hij volledig volzit met vloeistof, met benzine.

Bij een volle tank heeft de binnenkant geen kans om te condenseren dus geen roest. Bij een lege tank heb je de kans op een tank met een resultaat zoals we nu zien. Het is niet zo erg maar we kunnen geen risico nemen, dus de 2de zal ik ook behandelen.


Man 1
Dus kunnen we met de bezinetank niet verder werken want die producten vvor het behandelen worden besteld dus nu doen we iets anders. Voor de zekerheid steken we ook een nieuwe benzinemeter. Hij is ook een beetje beschadigd. Dus een nieuwe.
Veilig wegzetten dus en daarna de juiste producten bestellen. Maar er is nog werk aan de kofferruimte dus Carl gaat verder met de montage van het nieuwe rubber voor het kofferdeksel.


Dit wordt vastgezet met clips die zowel in het kofferdeksel als in het rubber passen. Als hij helemaal rond is, knipt Carl het rubber netjes op maat.


Man 1
Nu ga ik de kabeltjes van het kofferdeksel monteren zodat we het touw kunnen weghalen en het slot monteren.
Voor hij de kabeltjes kan vastmaken, maakt Carl nog alle boutgaten schoon met een draadtap. Deze zitten allemaal vol verf na het spuiten en dat kan problemen geven bij het monteren van de bouten en vijsjes.


Daarna kunnen de kabeltjes zonder problemen vastgemaakt worden.


Man 1
Voila, het touwtje kan ook eindelijk weg.


Man 1
Nu gaan we het slot monteren. Dat kan op twee manieren. Zo of zo… je zorgt ervoor dat die openstaat voor dat je het slot erin duwt. Je zal direct zien waarom.


Man 1
Ook altijd een beetje smeermiddel gebruiken vooraleer je het slot monteert.
Want éénmaal gemonteerd, kan je er niet meer bij.


Voor hij verdergaat, haalt Carl er nog de rol plakband bij.


Man 1
Moest de moer van het slot naar beneden vallen dan ben ik die niet kwijt.
Anders rolt deze tot in de rand van het kofferdeksel en kan je heel wat tijd verliezen om die er terug uit te vissen…


Zo kan Carl met een gerust hart het slot monteren.


Als het slot vast zit, kan ook het afdekplaatje er op.


Man 1
Het was blijkbaar niet nodig.


Man 1
We gaan eens proberen dicht te doen.

Nu zal dat moeilijk worden om de koffer dicht te krijgen, de rubber is keihard en nieuw. Toch zit hij op zijn plaats zoals het moet. Het zal hard worden worden, een beetje forceren, dicht doen en zo laten.
Met wat mankracht lukt het om de koffer te sluiten. Als deze een eindje dicht blijft staan, zal het rubber zich wel aanpassen waardoor dit minder spant.


En nu is het wachten tot de bestelling binnenkomt. Daarmee gaat Carl dan in de volgende aflevering aan de slag om de tanks te behandelen.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.