Kijk gratis en onbeperkt

Registreer

Maak zelf een platendragerkar

Grote platen verplaatsen is niet altijd even makkelijk, en elke belasting minder voor je rug komt je altijd goed uit. De tooldokter kwam daarom op het idee om een handige plaatdrager te creƫren die je bovendien kan opvouwen om makkelijker op te kunnen bergen.

Transciptie 

Bij het klussen moet je zorg dragen voor je rug. De tooldokter maakt daarom een handige kar om zware platen te kunnen dragen. Hoe je dat doet, zie je in deze aflevering.
Het bouwplan van deze klus vind je online: je maakt een basisframe, waaraan beide zijden een scharnierende zijwand komt. Starten doe je met het basisframe.
Wat heb je allemaal nodig? We werken met multiplex, pianoscharnieren, een L-profiel en stevige wielen.


Eerst de afmetingen overbrengen op de basisplaat. Creëer een rand van vijftien centimeter. Neem er een regel bij om de lijnen mooi recht te verbinden. Het kader is uiteraard vierkant, maar de hoeken mag je afronden. Neem er een hulpstuk bij om die ronding af tekenen.
Het binnenste vlak moet eruit met de decoupeerzaaag: maak een boorgat om een vertrekpunt te hebben voor de zaag. Volg overal mooi de gemarkeerde lijn tot het binnenste vlak eruit kan.
De versplinterde randen breek je met wat schuurpapier voor een fijnere afwerking. Daarna is het al tijd om aan de zijwanden te beginnen.


Deze keer moet je er een vlak uithalen met een afgeronde boging. Teken de maten af.
Om de afgeronde vorm af te tekenen, creëer je een soort van passer: de metalen regel is voorzien van enkele gaten. Zet één zo’n punt vast met een schroef, zo kan je de regel laten pivoteren. Nu nog enkel met je potlood de ronding aftekenen. Eenmaal voor de buitenste rand. Daarna nog eens voor de binnenste rand.
De zijwand krijgt ook nog een handgreep mee. Qua afmeting kijk je naar een opening die het best past voor jouw handen. Teken af. Een klein dopsel is ideaal om de afronding te tekenen.
Ook hier maak je opnieuw een ruim boorgat om de decoupeerzaag te kunnen inzetten. Moeilijk is dit werk niet, maar let er wel op dat je de ondergrond, in dit geval de werkbank, niet beschadigt. Verschuif dus op tijd je werkstuk tijdens het zagen.
En voor de handgreep geldt net hetzelfde; eerst een boorgat maken, daarna netjes uitzagen.
Schuur alles nog eens licht op. Dit louter om de kar aangenaam te maken om te manipuleren met de handen later. Een of andere versplintering wil je dus niet meer tegenkomen.
De ene zijwand is af. Wil je aan de andere beginnen? Leg de afgewerkte versie dan gewoon op de plaat, en gebruik ze als mal om af te tekenen. Controleer of alles netjes aansluit, en volg de contouren met je potlood. Tjah, daarna is het krak hetzelfde om alles uit te zagen, maar vergeet ook deze zijwand nadien niet mooi op te schuren.
Nu ben je al halfweg deze klus. Het monteren kan beginnen. Eerst nog de pianoscharnieren op maat brengen. Met de ijzerzaag kort je die vlug af.


Als je later de zijwanden wil dichtvouwen, moet de ene zijwand boven de andere kunnen inklappen ; daarom komt er een lat bij om dat te overbruggen. Het aantal centimeters die er zo zijn bijgekomen, hier twee centimeter, kort je nog eens af van de zijwand zelf. Duid aan, en kort af langs de tafelzaagmachine. Dit is wat we tot nu toe hebben. Het basiskader, de rechtste zijwand, de overbruggingslat en de andere zijwand. De lat kan je al gaan voorboren. Hij is gemaakt van wat resthout en is nog te kort. Een tweede stuk resthout komt van pas om over de ganse lengte uit te komen. Kort nog vlug af. Gebruik houtlijm voor het bevestigen van de lat. En dan nog enkel stevig vastschroeven.
Het pianoscharnier mag erop. Even priemen om de kleine schroefjes makkelijker in het hout te doen grijpen. Het zijn er een flink aantal, maar goed, met wat muziek op de achtergrond in het atelier, speel je dat zo klaar. De overbruggingslat zit vast, nu kan de zijwand erbij. Zorg dat ze op dezelfde hoogte zitten.
Om de zijwanden later te sluiten, komt er een scharnierend kaderstuk. Om die in te werken, mogen de zijwanden niet aansluiten tegen de rand. Duw de zijwand dus opzij met een stuk resthout; zo is er ruimte voor het kaderstuk om te scharnieren. Priem even voor, en zet het pianoscharnier over de ganse lengte vast.
Als de constructie nu dicht gaat, is de gemonteerde zijwand zó ingepast dat er nog ruimte over is om het pianoscharnier te bevestigen van de andere zijwand. Aan de slag dus voor de montage hiervan.
Niet onbelangrijk, vergeet ook deze zijwand niet op te duwen met een stuk resthout zodat je het sluitstuk kan inwerken straks … Monteer de zijwand, en kijk of hij correct sluit.
Daarna fixeer je de ganse het pianoscharnier. Opnieuw, even priemen voor je gaat schroeven. Daarna pak je er opnieuw de accuboor bij. De basisplaat én twee scharnierende zijwanden zijn nu al af. Nu komt het sluitstuk erbij die de zijwanden moet vastklemmen. Alleen, de bevestigingslat van de eerste zijwand zit nog wat ongelukkig in de weg. Afkorten met de rugzaag dan maar. Die past er ook al weer in!
Aan het sluitstuk komt nog een stukje lat die zich achter de zijwanden klemt. Haal er een tweede stuk lat bij, en teken het nodige af. Breng de lat op maat.
Maak enkele boorgaten, en breng houtlijm aan. De latten hoef je enkel nog aan elkaar vast te schroeven. Verwijder best nu al de overtollige lijm. Anders wordt die hard en is dat lastiger te verwijderen.
Het allerlaatste pianoscharnier om te bevestigen! Je weet ondertussen wel hoe het moet. Priemen en schroeven, meer houdt dat niet in. Als het sluitstuk eraan moet, til je het werkstuk wat omhoog. Zo liggen beide delen mooi uitgelijnd om te bevestigen. Het sluitstuk plaats je wel op kopse kant hier. Nog even testen of alles correct is gedaan.
De wielen moeten nog bevestigd worden. Op elke zijwand markeer je waar het boorgat moet komen, telkens even hoog dus. Priem het gaat voor, en boor uit. De boor is hier even dik als de diameter van de houtdraadbout. Bevestig de bout met een tik van de hamer. En dan draai je er nog de het wiel aan vast. Eerst een rondel, dan de wiel, dan nog enkele rondellen. Dit vermijdt dat de moeren lostrillen en bij het opspannen in het plastic van het wiel wringen. Als laatste draai je er nog een extra moer op, als verzekering tegen het lostrillen. Herhaal voor het andere wiel.
Nog iets om te bevestigen; een L-profiel waarmee je de plaat tijdens het vervoer in laat rusten. Deze komt aan de voorkant van het basiskader. Boor eerst de boorgaten. Fixeer het profiel. En daarmee is de klus eigenlijk af. Misschien nog dit. Om te voorkomen dat de benen dichtslaan, komt er nog een koord die het volledig uitzwaaien van de zijwanden zal verhinderen. Maar veel houdt dat niet in. Met een schroef en rondel, fixeer je het touw strak. Daarmee zit al het werk erop. De platenkar is compact te verrijden en eenmaal opengeklapt, pak je er vlug een plaat mee op. Dankzij de gebogen zijwanden rol je als het ware de plaat tot op je werkbank bijvoorbeeld, en schuif je hem volledig ter plaatse zonder je rug te moeten belasten! Nog meer tips? Surf dan zeker naar onze website.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Dobbit 

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.