naar top
Menu
Logo Print

Waarom renoveert de Belg?

Enquête Batibouw
magazine

Batibouw organiseerde een nationale enquête rond het thema renovatie, uitgevoerd bij zowat 1.400 Belgen (787 Nederlandstaligen en 598 Franstaligen). Eén van de opvallendste resultaten: slechts een minderheid voert alle werken in één keer uit (22%). 78% spreidt de werken over een langere periode. In totaal duren heel wat renovatiewerken dan ook meer dan één jaar. Wie een renovatieproject voorziet, zet in op verschillende onderdelen van de woning: sanitair en/of badkamer is het meest populair, gevolgd door verwarming, buitenschrijnwerk, elektriciteit en dak (alle boven 50%). Investeringen in energiebesparing blijven, met of zonder premies, een uitstekende manier om op middellange termijn economisch voordeel te halen. Dit heeft ook zijn weerslag in de resultaten: iets meer dan 70% geeft aan te renoveren om energie te besparen. Bijna 80% renoveert om het comfort en welzijn te verhogen. Meer dan 30% kijkt dan weer aandachtig naar het financiële plaatje, en investeert om de waarde van het gebouw te verhogen. In totaal wordt in de meeste gevallen (46%) meer dan € 50.000 gespendeerd aan de renovatiewerken. Het budget komt uit eigen middelen (81%), premies of subsidies (28%) en leningen (48%). Ten slotte werd ook gepeild naar wie de renovatiewerken uitvoert. Slechts 8% gaat volledig zelf aan de slag. Meer dan 30% laat alles aan professionelen over. Een mix van beiden is voor 58% de meest populaire oplossing.